puffend monster, dat ik u verzoek goed te bekijken, want het heeft een bouw, die typeerend is voor elke verkeersrevolutie: de voorvaderlijke koets zit hier, zooals men ziet, naïef weg in het stoom-ijzer gevat! Een misvatting, niet gekker, zou men zeggen, dan bij den bouw onzer eerste auto's, die op koetsen zonder paard geleken. Vóór de stoomdiligence rijdt „Enterprise", de stoom-omnibus, en daarvoor, let wel het paard is weer in eere, de eerste Engelsche „hansoms" (1843). Nog meer naar voren: een paar omnibussen en ons.... aapje of dokterskoetsje (1840). E3

De ige eeuw is nu begonnen. De opkomst over half Europa van een veel grooter volksklasse dan vroeger in de maatschappij als gelijke meedeed, n.1. die van de burgerij, zette duizenden nieuwe menschen aan het pientere zakelijke denken, en de wetenschap schoot als een aangebroken bron omhoog, en het regende technische toepassingen.... en toch was men niet zoo maar direct aan de auto toe of aan de tube! Neen men begon frischweg eerst nog met een democratische, let wel, paarden„omnibus", waarop in 1828 de stoomdiligence volgde: een van achteren rookuit-

verschijnen een paar paarden-omnibussen op den weg, reeds voorzien van een eerste reclame voor een kleedermaker; dat zal langzamerhand erger worden! Tusschenin het pennyveer, een stoomraderbootje. En dan: de eerste stoom-omnibus van 1902 (Londen had zeker nog een tekort aan roet!). En dan, in 1920 eerst, — juicht, snelheidsmaniakken, — de eerste Londensche taxi, en sinds '25 de Londensche motorbussen. 0

We zagen daarstraks het paard weer in eere, na al de stoomvervoermiddelen, die onzen technischen tijd hebben aangekondigd. Nu, in 1919, komt eveneens het paard weer aan de beurt, inplaats van de motor, bijvoorbeeld in den landbouw. Niemand hoeft inderdaad ooit alle hoop op te geven, ook het paard niet — arm dier! Wij beginnen deze periode met 1861 en met de eerste Engelsche paardentram. Dan

men dan eerst de benauwde tube van 1890, met zijn vieze smeerolielucht. Hij is in 1900 verbeterd tot de met liften bereikbare „twopenny tube", die dus een dubbeltje kost, en wel voor eiken rit hoe groot ook; de groote vernieuwing, geheel in den geest van den alles vereenvoudigenden modernen tijd, die op efficiency en rationalisatie en normalisatie uit is. En gehéél rechts: het non plus ultra natuurlijk, want het héden is altijd non plus ultra: de ondergrondsche Metropolitan van NU. 0

Deze affiche moest natuurlijk' onderaan haar knaleffect hebben, gericht op de bewondering voor het ondergrondsch verkeer, welks propaganda zij trouwens bedoelt. Hier leert ge, dat ongeveer tegelijk met de Londensche paardentram, n.1. in 1863, een ondergrondsch stoomverkeer is ingesteld: The Metropolitan Underground Railway, halte Bakerstreet! De paardentram kwam zoo laat, omdat de rails in Stadsbestrating bezwaar opleverden. Den trein vindt ge links. Van links naar rechts gaand ontmoet

239