DE OPLEIDING DER LEERAARS IN DE MODERNE TALEN

literatuurwetenschap en geschiedenis zijn drie van elkaar onderscheiden vakken; ook op de middelbare school wordt nu geschiedenis door een vakman gedoceerd en wanneer iemand de moedertaal en de geschiedenis beide doceert, merkt de leerling dat maar al te dikwijls (zooals dan ook onlangs een Nederlandsche inspecteur van het onderwijs erkend heeft) aan de onvoldoende beheersching van een van beide vakken (zoo niet van beide). De faculteit der letteren heeft deze ontwikkeling tot specialisatie moeten volgen en is nu buiten staat, de behoefte der maatschappij aan leeraars voor de in aantal sterk toegenomen middelbare scholen te dekken. De pogingen om de Nederlandsche faculteiten der letteren tot een paedagogische instelling te maken, zullen mislukken, zooals zij tot dusver mislukt zijn, en dit juist door den op goede gronden berustenden tegenstand van de wetenschappelijk belangrijkste leden der faculteiten zelve. Men moet den moed hebben, de feiten onder de oogen te zien: öf een nieuwe faculteit öf een geheel nieuwe vorm van het universitaire onderwijs is noodig, zooals men ook voor de ingenieurs een nieuwen vorm van het onderwijs heeft ingesteld. Dat feit is ten deele, maar ook slechts ten deele, door de Universiteit van Manchester erkend, waar naast de „Faculty of Arts" een „Faculty of Education" bestaat. Maar men moet de volledige consequentie uit de scheiding trekken: de faculteit van Onderwijs kan niet aan de afgestudeerde studenten van de faculteiten der taal- en letterkundige wetenschappen als afsluiting van de studie paedagogische kennis bijbrengen, maar is zelf verantwoordelijk voor de wetenschappelijke vakopleiding, even goed als voor de technisch-paedagogische opleiding. De hoogleeraar in het Hebreeuwsch behoort in negen van de tien gevallen tot de theologische faculteit, de docent in de Fransche of de Engelsche taal behoort op dezelfde manier tot de faculteit van Onderwijs, want, zooals Schuchardt zegt, er bestaat geen Romaansche taalwetenschap, maar slechts één taalwetenschap. De faculteit der letteren kan hoogleeraren in de algemeene taalwetenschap, in de Indogermaansche en nietIndogermaansche talen hebben; deze docenten kunnen aan de beste leerlingen van de faculteit van Onderwijs een waardevolle wetenschappelijke leiding geven, maar zulke geleerden