FRANSCHE KORRESPONDENTIE.

matigdheid." Oprecht, loyaal, edelmoedig boezemde hij achting in zelfs aan hen, wier sympathie hij niet bezat. Hij was een groote in Israël, die gevallen is. Het geheele fransche protestantisme betreurt zijn verlies.

Daar zijn menschen, die hun talent en hun leven wijden aan de meest verscheiden werkzaamheden; daar zijn er ook die zich geven aan één enkele taak. De Heer Petavel-Olliff behoort tot de laatstgenoemden. Hij is de apostel van de voorwaardelijke onsterfelijkheid. Dat gevoelen heeft hij gepredikt, onderwezen, verdedigd in Engeland, in Frankrijk, in Zwitserland. Hij ontwikkelt en handhaaft het in een groot werk in twee deelen»). Men vindt daar het onderwerp beschouwd uit alle oogpunten, exegetisch, dogmatisch, apologetisch. De aan. halingen uit de meest verscheiden schrijvers, de bespreking der teksten, de aanhangsels zijn er overvloedig; de Heer Petavel heeft niets voorbij willen zien. Die twee deelen vertegenwoordigen een geheele bibliotheek. Het is dan ook een werk van groote waarde, dat hij ons aanbiedt, geschreven in een duidelijken en sierlijken stijl, die in theologische boeken regel zijn moest, maar helaas, een uitzondering is.

Men weet dat er drie verschillende gevoelens zijn omtrent het lot der goddeloozen hiernamaals: de eindelijke herstelling, dat wil zeggen de bekeering van alle zondaren na verloop van eeuwen; de eeuwige straffen, d. w. z. het lijden zonder einde der ontboetvaardigen; de voorwaardelijke onsterfelijkheid, d. w. z. de vernietiging der zondaren, die in deze en de andere wereld het heil verwerpen.

1) Le problèine de i'imniortalité par B. Petavel-Olliff, ancien pasteur, docteur en théologie. Paris, Fischbacher, 2 vol. in 8°.

34*