LEONARDO DA VINCI EN MICHEL ANGELO.

169

te zetten en te zwellen. Ook is zijn linkervoet reeds opgeheven, zoodat men verwachten moet, dat hij meteen zal opstuiven om die afgodsdienaars te straffen.

Deze ontzagwekkende gestalte van Mozes en de twee slavenbeelden vol uitdrukking, die zich in de Louvre bevinden, mogen als bewijs gelden voor wat het praalgraf zou geworden zijn, als de handen van den kunstenaar niet gebonden waren geweest.

In 1506 hield paus Julius zijn intocht in Bologne, welke stad hij sedert lang getracht had in den kerkelijken Staat in te lijven. Om dit feit in herinnering te houden , droeg hij thans Angelo op, zijn standbeeld in erts te maken, dat daar dan zou opgericht worden. Na een tweejarigen arbeid was het voltooid en vertoonde den paus in zittende houding, zeven el hoog; wel niet met het zwaard in de hand, zooals Julius eens gewenscht had afgebeeld te worden, wat ook geheel met zijn moedigen, krachtvollen aard in overeenstemming ware geweest, maar met de sleutels, terwijl de andere hand zegenend was uitgestrekt. 21 Febr. 1508 werd het onder trompetgeschal en klokgelui ter bestemder plaatse opgesteld; doch lang mocht het zich daar in zijn rust niet verheugen. Want een paar jaren later waren de inwoners van Bologna de pauselijke regeering moede, en bij de afwerping van dat juk werd ook het kunstwerk van Angelo niet gespaard. Met een strik om den hals werd het standbeeld van zijn postament afgetrokken en alsof het het lijk van een misdadiger was door de straten der stad gesleurd en vernield. De brokstukken van het metalen beeld werden vervolgens te Ferrara tot een reusachtig kanon omgegoten.

Zoo ging 't in die dagen, in welken heden de een, morgen de ander meester was, waarin men als men geen hamer was aanbeeld jmoest zijn, als men zelf niet slaan kon, geslagen werd.

12