1138

DUITSCHE KORRESPONDENTIE.

standhouding tusschen school en kerk." Hij gaf daarbij het volgende ten beste. Het zou zeer te bejammeren zijn, indien de school weder kwam onder de oude tucht der kerk. Het strijdt met den geest van 't christendom, dat menschen om dogmatische stellingen elkander bestrijden. Wij moeten zoeken naar de innerlijke waarheid, en niet strijden om uiterlijke dingen (?) Beschaafde menschen moeten niet twisten om zaken, waarover men niet tot eenheid kin komen. In de ideale waarheid bestaan geen kerkelijke geschillen. In een CWfurstaat behoorden alle dogmatische twisten ter zijde gesteld te worden. De kerk moet de grondwaarheden prediken van het christendom, maar de school moet door haar onderwijs in geschiedenis, natuurkunde, wiskunde, talen e. z. v. de jeugd tot deze grondwaarheden opleiden. Ieder onderwijzer, die 't geloof in het harte draagt, zal den rechten weg tot de opleiding van deze grondwaarheden te vinden weten. De vraag verrijst echter: Hoe moet de bijbel op school onderwezen worden? De theologanten twisten veel, en ieder meent, dat hij gelijk heeft. Ik houd het daarom voor noodig, dat een schoolbestuur wordt aangesteld, dat op grond van wetenschappelijke kennis in staat is de bijbel in te voeren op school. Dat is de weg tot een goede verstandhouding tusschen school en kerk. Zoo lang de geestelijke tot den onderwijzer mag zeggen : dit en dat moet gij doen, zoo lang kan er van die verstandhouding geen sprake wezen. Wordt mijn voorstel tot aanstelling van een schoolbestuur aangenomen, dan zullen rust en vrede aanvangen tot welzijn van de kerk, van de school en ook van 't vaderland. In een zoo gecompliceerden Cwfctwrstaat als de onze, moet men alle leerstellige twisten vermijden, en alleen voor het innerlijke kerkelijke leven zorg dragen. Wij hebben iets beters te doen dan millioenen te vragen voor de uitwendige zen-