Telkens vindt gij de afleveringen verrijkt met beoordeelingen van boeken en boekjes, voor schoolgebruik in het licht gezonden, of van geschriften op het onderwijs betrekking hebbende; maar telkens wordt, bij deze beoordeelingen, mede de vraag beantwoord of en in hoevere ook de Christelijke school van het aangebodene dankbaar gebruik maken kan. En hoe veelzijdig het tijdschrift is, valt, bij een blik op de verschenen jaargangen, onmiddellijk in het oog. In eene van de laatst verschenen afleveringen (jaargang 18, aflevering 6) plaatste de redactie een overzicht en inhoudsopgave van het in de 17 vorige jaargangen gegevene. Dit overzicht doet een blik slaan in het planmatige van geheel het werk, en getuigt van de bevoegdheid der redacteurs om als leidslieden op dit terrein op te treden. Uit dit overzicht blijkt, dat de tot dusverre behandelde onderwerpen tot de drie volgende rubrieken te brengen zijn: I. Algemeene Paedagogiek; II. Praktische Paedagogiek; III. Historische Paedagogiek. En wat in die rubrieken besproken wordt, toont weer de navolgende onderverdeeling: I. Algemeene Paedagogiek:

I. De opvoeding in 't algemeen; 2. Uit het gebied der zielkunde; 3. Algemeene onderwijskunde. — II. Praktische Paedagogiek: 1. Bijbelsch onderwijs; 2. Geschiedenis; 3. Aardrijkskunde; 4. Kennis der natuur; 5. Taal; 6. Rekenen; 7. Schrijven; 8. Zingen; 9. Teekenen; 10. Gymnastiek;

II. Landbouwkunde; 12. Vreemde talen; 13. Kennis van het schoolwezen.

Liever echter sporen wij aan tot kennismaking met het geheel, en vooral tot inteekening op dit uitnemende tijdschrift. Kweekelingen en onderwijzers moeten maar een courant of eene brochure minder lezen, indien tijd en geld hen tot zelfbeperking in het lezen aanmanen ; maar zij mogen niet ongelezen laten wat in dit degelijke tijdschrift wordt aangeboden door mannen met zóó veel