18 DAT „HISTORISCHE KRITIEK?"

wat hij als historisch uit de evangelische berichten overhoudt: Op aanstoken van de joodsche gezagvoerders is Jezus gekruisigd geworden door de romeinsche overheid. Daartoe is hij gevangen genomen in Gethsemané, nadat hij met zijne leerlingen den avondmaaltijd had gebruikt, waarbij hij niet over zijn heengaan en de beteekenis van zijnen dood heeft gesproken, maar alleen het gemeenschappelijk eten en drinken tot symbool van het gemeenschapsleven voor zijne leerlingen heeft gemaakt. De gevangenneming geschiedde door eene bende met stokken gewapend, aangevoerd door Judas, een van de discipelen van Jezus, die zich eerst kort geleden op diens tocht naar Jerusalem bij hem had aangesloten, maar zich in hem had bedrogen gezien. Tot herkenningsteeken had deze ontrouwe leerling zijnen meester eenen kus gegeven, waarop de bende zich ijlings van den persoon, dien zij zocht, had meester gemaakt. Wel was er uit de omgeving der discipelen een zwaardslag gekomen, waarop wel meerderen zullen zyn gevolgd, maar na enkele oogenblikken hebben zij de wijk genomen.. .. naar Galilea (!) terwijl de episode, die Marcus mededeelt (14/51, 52) van den jongeling, die naakt uit de handen deidienaren ontsnapte en in den nacht wegvlood, slechts eene mededeeling behelst, hoe het een van de discipelen bij de vlucht is gegaan. Petrus is echter heimelijk de bende gevolgd, die haren gevangene bracht in het huis des hoogepriesters. Daar heeft hij, tijdens zijn meester door de bende bewaakt werd , om bij het aanbreken van den dag naar Pilatus te worden gebracht, hem verloochend, waarna hij vol schrik evenals de anderen naar Galilea is weggevlucht. En zoo hebben de discipelen niets meer van hunnen meester gezien. Alleen hebben zij later gehoord, dat hij gekruisigd is geworden. De kruisiging heeft dan ook werkelijk plaats gehad en wel buiten