DE CHRISTELIJKE SOCIAL! UNIE.

der wereld gegeven, dan in die verder aanvullende en verlossende aandrift er aan geschonken door de Vleeschwording" 1).

Professor Sanday gaat voort zyn argument te versterken , door het bijbrengen van de onbetwijfelbare berusting van onzen Heer en Zijne Apostelen in de Maatschappelijke en Staatkundige instellingen van hunne dagen, en de algemeene houding van non-interventie door de oorspronkelijke Kerk, tegenover de Maatschappij gehandhaafd en die bijzonder uitkomt ten opzichte van de instelling der slavernij. Hij eindigt met kortelijks „het aandeel dat de Kerk en de geestelijkheid in de maatschappelijke bewegingen moeten dragen" te bespreken. Hij is tegen den „volkstribuun"-theory van het Christelijke leeraarsambt en ontraadt ongevraagde en vooral slecht onderrichte tusschenkomst in nijverheidsgeschillen. Het verwondert ons volstrekt niet, dat Professor Sanday zich den toorn van de meer strijdlustige leden van de Christian Social Union op den hals heeft gehaald. Maar hij houdt voet bij stuk en ontvouwd zijn argument nog verder in de „Economie Keview," die hij gezamenlijk uitgeeft met een mede-Professor van Cambridge, Dr. Stanton.

Het praktische resultaat van de theorie, die Professor Sanday's protest heeft uitgelokt, is, het in de^ Sociale politiek doen invloeien van het vuur en de bitterheid van godsdienstige overtuiging. Zekere voorstellen omtrent maatschappelijke hervorming worden verklaard te zijn „Christelijk;"' hunne verdediging wordt voorgesteld in den heiligen naam van Christus. Ze te bestrijden is zonde. Wij worden onmiddelijk gebracht in den toestand, die in de middeleeuwen onduldbaar bleek te zijn en die heden blijkt onduldbaar te zijn in Ierland. Dat wij de feiten

1) „Two Preseut-Day Queatioiia," blz. 58.