KRONIEK.

ernstige overweging is genomen. Wel is geconstateerd, dat zijn colleges, en die zijner ambtgenooten onbestraffelijk en zuiver zijn bevonden. Voor alle gereformeerden is dit een reden tot groote gerustheid.

Dr. Kuyper hield een leerrede te Middelburg over Psalm 133. Wie is bevoegder dan hij, om den lof te bezingen der broederlijke liefde ? Wie heeft in ons land meer dan hij gearbeid om ons als broeders te doen samenwonen? Bij diezelfde gelegenheid heeft hij op hoogen toon den lof verkondigd van het calvinisme, van de gereformeerde type des christendoms, en met geringschatting gesproken van het protestantisme.

Dat laatste is niets nieuws bij den redacteur van „de Heraut." Maar is het waar, dat alleen bij de roomsehkatholieke kerk, die een bloeiende theologie en filozofie bezit, en bij het calvinisme in onze dagen ontwikkeling is van kracht?

Het protestantisme is geen kerk, maar een beginsel. Daarom is de tegenstelling tusschen de roomsche kerk en het protestantisme onzuiver.

Bovendien: waf verstaat gij door bloei en door kracht? Wat bloeit in de roomsche kerk onzer dagen? Juist het verkeerde, het anti-evangelische , het paganistische. Nooit is de paus zoo vergood; nooit is de vereering van Maria zoo op de spits gedreven; nooit is de roomsche kerk na de Hervorming zoo jacht makende op wereldsche macht. Ik kan dat geen bloei noemen, maar uitingen van een beginsel, dat ieder christen, die het evangelie liefheeft en eert, met droefheid vervullen moet.

Wij lazen het dezer dagen verschenen 75^ nommer van „Het Evangelie in Spanje." Daar heeft de roomsche kerk bijna alles wat zij wenscht. Slechts dit ééne hindert haar: er zijn m sommige plaatsen protestanten werkzaam, die het Evangelie prediken naar de H. Schriften. Daar