4°}

w.o. „

DE CORINTHIAN"

Vraag: Voldoen de nieuwe Zesdaagsche-bepalingen? Antwoord: De s?.menstelling van het veld maakt beoordeeling onmogelijk.

Dortmund, 13 Januari. (Van onzen correspondent). In de laatste jaren is nooit een Zesdaagsche wielerwedstrijd onder zulke merkwaardige omstandigheden verreden als die welke gisteravond in Dortmund een aanvang genomen heeft.

Op het moment, dat we dit schrijven is de tweede nacht van de negende Dortmunder Sixdays reeds grootendeels voorbij, maar nog kunnen we geen definitief oordeel vormen over het resultaat van de toepassing der nieuwe bepalingen, welke voortaan in de Duitsche Zesdaagschen zullen gelden. Men kent de geschiedenis: na het fiasco van Keulen werd in Duitschland met de nationaal-socialistische hoofdbladen „Der Angriff" en de „Völkische Beobachter" in de voorste gelederen, een scherpe actie gevoerd tegen de Zesdaagschen. Dat was géén sport, dat was zwendel en daarom „Schluss".

Juist stond de Dortmunder Zesdaagsche voor de deur en met alle macht heeft de directie der Westfalenhalle getracht aan een verbod te ontkomen. Met als gevolg dat een geheel nieuw reglement werd ingevoerd. Geen bijzonder hooge gages voor „sterren", maar een vergoeding van 90 Mark per renner en daarnaast premies voor de prestaties. Eiken avond om 11. uur wordt de stand vastgesteld en de renners krijgen naar gelang van de plaats, welke zij innemen, prijzen varieerende tusschen de 600 en de 50 Mark. Zn, die geheel achteraankomen, ontvangen niets \M

Dortmund, het proefkonijn

Het experiment van Dortmund verdient inderdaad de aandacht, omdat de kans niet denkbeeldig is, dat door de nieuwe wijze van organisatie de sportieve resultaten beter zullen zijn. Vandaar dat deze 9de Dortmunder Zesdaagsche in wielerkringen bijzondere belangstelling ondervindt. „Dortmund is het proefkonijn" vertelde Direktor Schwarz ons, „en hier zal getoond worden, dat de Zesdaagschen voortaan op deze wijze zullen worden georganiseerd."

Verschillende Nederlandsche journalisten zijn daarom naar Dortmund getrokken, teneinde te constateeren of de nieuwe bepalingen in Duitschland voortaan in alle Zesdaagschen kunnen worden toegepast.

We zijn op het moment, Zaterdagnacht om 2 uur, nog niet veel wijzer geworden.

Het is n.1. rondom deze Dortmun¬

der Zesdaagsche zoo eigenaardig met het engageeren der renners gegaan, dat we" er haast geen touw aan kunnen vastknoopen.

Tot op het allerlaatste moment heeit niet vastgestaan welke koppels er zouden rijden. In het voorprogramma, dat voor me ligt, staat als koppel no. 4 vermeld: Braspenninx—Schön. Maar de Nederlander is niet verschenen en in zijn plaats is Maczynsky ingevallen. Klaas van Nek Jr., aldus werd ons Woensdag nog pertinent verzekerd, komt beslist. Zijn naam staat op het programma, maar hij is er met. En Boogaert is gekoppeld aan den zeer slecht rijdenden Duitscher Senge.

Naar de Westfalenhalledirectie mededeelt, hebben Jan van Kempen, Klaas van Nek Jr. en Braspenninx definitief toegezegd, maar ze kwamen hun belofte niet na. Wij hebben geen verklaring van de betrokken renners gehoord, waardoor we moeilijk kunnen oordeelen, maar een rare geschiedenis is het in elk geval. Ook verschillende Belgische renne°rs van naam als Charlier, Loncke, Buyse en Deneef, hebben bedankt.

„AMOVA" IM.V.

korte poten 25,QEn haag TELEFOON 117666

AUTOCARS

AUTOREIZBN

EXCURSIES

C. HAGEMAN

Moeilijke beoordeeling

De omstandigheid, dat van de eerste klas koppels alleen Broccardo—Gumibretière rijden, die een oud contract hebben, maakt het onmogelijk het sportief resultaat van de nieuwe reglementen te beoordeelen.

Dis is alleen mogelijk indien een „veld" met meerdere sterke koppels wordt samengesteld. De Dortmunder Zesdaagsche is o.i. te zwak bezet om een oordeel te kunnen vormen. Broccardo—Guimbretière steken met hoofd en schouders boven de anderen uit, waardoor ze wanneer ze willen meerdere ronden kunnen nemen. We hebben dat zooeven gezien. Nier voor niets stonden de Franschen na den eersten dag met eventjes drie ronden voorsprong aan den kop.

Wil men werkelijk met de nieuwe bepalingen iets bereiken, dan zal men met een Zesdagenveld van andere samenstelling moeten komen.

En dit ondanks het feit, dat er fel gereden is. Het publiek reageert echter minder nu er slechts weinig favoriete koppels zijn. Dit veld spreekt niet tot de verbeelding der massa.... Dat is de groote psychologische fout van dezen Zesdaagsche.

De voordeelen

De goede kanten van de nieuwe reglementen zijn desondanks duidelijk gebleken. Er is inderdaad feller gejaagd dan anders, zoodat na 24 uur reeds (Vervolg op pag. 408).

Daar zit 't hem 'ml

Wielrijders let op! Onder de rubberbovenlaag der Radium anti-slip Banden zitten Iwee lagen prima koord-canvas, die de binnenband beschermen als een ondoordringbaar pantser. Met zulke banden zult U nooit pech krijgen. Zij voldoen aan de hoogste eischen. Laat nog heden Radium anti-slip Ba^en op Uw fiets monteeren.

fan lx €amqeh tks!