KIJKJES IN NEDERLAND EN IN DEN VREEMDE.

VOORSCHOTEN MET DE KONINKLIJKE FABRIEK VAN GOUDEN EN ZILVEREN WERKEN EN EEN KIJKJE IN HAAR GESCHIEDENIS.

door

Dr. H. Blink.

In de laatste helft der negentiende eeuw geeft de versnelling van het verkeer, waardoor men zich in korte oogenblikken over groote afstanden kan verplaatsen, dit groote nadeel, dat de nauwkeurige, intensieve kennis van groote gedeelten des lands hierdoor verloren gaat. Wie een vreemde stad moet bezoeken plaatst zich aan het station van uitgang in eene coupé, neemt de laatste editie van eenig dagblad mede, dommelt er half boven in, en aldus toegerust komt menigeen niet weer in actie voor hij het doel van zijn tocht bereikt heeft. Wat daar tusschen ligt, wat daar te zien valt, welke stations de sneltrein, dien men het liefst kiest, onverschillig voorbij vliegt, menigeen weet daarvan niets, kent zelfs nauwelijks de namen. Vele schoone wegen des lands, in vroegere tijden aan schier alle reizigers bekend, fraaie dorpen en •eigenaardige streken, zijn aldus tot vergeten hoekjes geworden, als de economie van den spoorwegaanleg het noodzakelijk maakte deze lijnen op een afstand te houden. Ook onze sporttijd, die in ('bt opzicht groote verbetering kon aanbrengen, lijdt aan hetzelfde euvel van rusteloos voortijlen. Ploofddoel is het voor de meesten hi zooveel tijd zooveel kilometers te overwinnen; doch zien, gevoelen, medeleven met de streken welke men doortrekt, hun geschiedenis verstaan, hun ontwikkeling doorgronden, hun natuur meer dan oppervlakkig leeren kennen, daaraan wordt niet gedacht. Luister slechts naar de gesprekken, welke men onder weg t'isschen de jagende fietsers kan vernemen, en tien tegen een is steeds de deugdelijkheid van het voertuig of de gemaakte snelheid, hi sporttaal uitgedrukt, daarvan het onderwerp. Daardoor sterft het ras van praktische geographen te veel uit, zullen de Witkamp's,

Xiv. 31