MENSCHEN EN MENSCilELIJKE BETREKKINGEN. 3«9

kwistte, waarbij alle gelukzaligheid op eenen golvenden polsflag berust. Zoo bepaalt hij, die eene wereld met liefde 'omvatten 'konde , zich tot een enkel voorwerp, welks gunst, waarom hij alles doet, vaak niets meer dan eene lm'm is. Zou liet in ernst met de waarde van eenen man ftrooken, met de breekbaarfte van alle fpeel. poppen bet fchoonlle gedeelte zijns levens te verbeuzelen, door bet beeld zijner eigene fchepping ongelukkig te worden, en door het eeuwig haken naar een geluk, de ganfche wereld uit het oog te verliezen, en zich zeiven voor haar verloren .te laten zijn? Natuur en waarheid oefenen aan hem, die zich zoo verkunftelt, eene rcgtvaardige wraak uit, en laten hem niet gelukkig worden, die de taal der menschheid in aller harten verwart,

En gelijk wij met de liefde te werk gaan, zoo handelen wij ook met de waarheid. Wie zoekt nog de waarheid ih hare onfchuld op! Zij moet iets bijzonders hebben , om ons belang in haar te doen dellen. Zulk een beeld van haar zweelt ons voor den geest, en wij verwisfelen haren ernftigen raad met de ingevingen der fbfisterij en des vernufts. Moest niet menige waarheid, over welke men twist, reeds voor duizend jaren opgehelderd zijn geworden, indien zij den menfehen zonder mismaaktheid beviel? Onwaarheid is ook het karakter der meeste en vaak der beroemdfte onder de Dichters, poëtifebe onwaarheid namelijk. Want hoe groot is het aantal niet van hen, aan welke de natuur een orgaan gaf, om uit te fpreken, wat in hen is ? Slechts weinigen weten iets van zich zeiven. De anderen laten weergalmen, wat eens in hen door vreemde fpraken en vreemde melodijen klonk, en heeten ook naar apollo; maar zijn eigenlijk Hechts Letterzetters. Hun loon is de dorre lauriertak; daar integendeel de weinigen, die gienders zijn, een oneindig rijk van genot hebben, dewijl zij het meest verborgene uit den grond hunner ziel halen, en aan al hunne gedachten, gezindheden en gewaarwordingen , duurzaamheid weten bij te zetten. Wanneer men zulk een karaktergedicht prijst, prijst men eigenlijk den geest des menfehen, wiens getrouw afdruk fël het is. Maar wie ons flechts overzettingen, in den gachtften zin des woords genomen, levert, bijzonder in X 5 dien