102

aan den ronden toren zou gebouwd hebben. De acht in het

metselwerk tot uitdrukking komende ringen, waarschijnlijk 's winters bij staking van het werk ontstaan, schijnen deze overlevering te bevestigen.1)

Door de koetspoort komt men op het binnenplein van het kasteel. Voor zich ziet men op eene verhevenheid een breeden gang, onderschraagd door zes Toscaansche kolommen. Het is in dezen gang dat, ten aanhoore van het op het plein toegelaten publiek, de misdadigers voorgeleid werden, om hun vonnis te hooren afkondigen. In het midden van den zuilengang is de deur die toegang geeft tot de kapel toegewijd aan de vier Heilige Maarschalken Antonius, Cornelius, Hubertus en Quirinus. Een paar beeldjes met een missaal uit het jaar 1630 zijn sedert eenige jaren daaruit verdwenen.

Van af het binnenplein had men drie verschillende ingangen naar het kasteel. De ingang rechts in den zuilengang voerde naar de ridderzaal met de voorkamers.

Het is vooral in dit — het minst oude — gedeelte van het kasteel, dat het verval het ergste is, maar ook waar de vroegere luister zich het meest vertoont.

Het was op Zondag vóór den 19den Juni van het jaar 1857, dat in deze zaal eene merkwaardige plechtigheid plaats had. In dat jaar werd te Hoensbroeck opgericht de heden nog bestaande harmonie. Z. Excellentie Markies Frans Egon von und zu Hoensbroeck, Erfmaarschalk van het Hertogdom Geldern enz. had bij die gelegenheid aan de nieuwe vereeniging geschonken het prachtige drapeau, vervaardigd in het Kunstatelier van de firma Stolzenberg te Roermond. De inzegening en huldiging van het schoone vaandel zou

i) Graaf Frans Egon schreef in een brief gedateerd 16 April 1860 aan wijlen mijn vader: „Par celle-ci je vous donne la nonvelle historique que 1'année courante savoir 1860 est 1'anniversaire de 500 ans de la construction de Hoensbroeck, le Chevalier Jean de Hoen ayant posé la première pierre du chateau 1'année 1360". Het juiste hierover zal uit het Haagsche oud archief moeten blijken.