prijsverhandeling, enz. 4a5

de omwentelingen in ons Vaderland, federt den jare i794 voorgevallen, niet weinig hebben toegebragt om de zeden der ingezetenen en der jeugd te verbasteren, en ongodsdienstigheid, zedeloosheid en losbandigheid

V°Det twIS^hoofdafdeeling geeft middelen aan de hand waardoor deze gebreken zouden kunnen en beLorenuit den weg geruimd te worden ten einde meer befchaafdheid in zeden en manieren , meer bescheiden, heid en zedelijkheid onder het aankomende gellacru te doen geboren worden, en wel in de «^plaats, dat de ouders onderrigt, opgewekt en aangemoedigd moeten worden, om hunne kinderen wel op te voeden, en hen van het fchool- en kerkelijk onderwijs een geregeld en nuttig gebruik te doen maken, gevende als middelen daartoe op fchriftelijk en mondeling onderrigt, hetwelk de Schrijver in nadere bijzonderheden breedvoeriger ^ontvouwt. Ten tweede wijst de Schrijver mede m bijzonderheden aan, dat bij de opwekkingen en aanfponngen tot het vlijtig en geregeld opzenden der kinderen naar het fchool- en Godsdienltig onderwijs, ook nog de zorg moei- komen voor het verlchaffen van genoegzame geleeenheden tot hetzelve en het uit den weg ruimen der hinderpalen, die hetzelve in den weg traan. Einddijk ten zesde geeft de Schrijver eenige wenken, lesfen^ gevingen aan de Onderwijzers, ten einde het HookKloei van alle onderwijs te bereiken, namelijk: dat hetzelve niet alleen moet ftrekken, om nuttige en doelmatige kundigheden aan te leeren; maar ook meer eni meer moet dienen om bij en door het aanleeren derzelve, me.rdae befchaving en betere vorming van het hart aan te kweeken en voort te planten.

Deze frdfti gefchrevene Verhandeling over zulk een gewigtig onderwerp is de lezing voor Schoolonderwijzers, Opvoeders en alle die daartoe in eenige betrekking traan, dubbel waardig, en wij hopen, dat de Onderwijzers gezelfchappen in het eerfte Diftrict van Groningen mogen voortgaan met het onderling opgeven, beantwoorden en openlijk uitgeven van zoodanige Prijsvragen, welke üe verbetering van de opvoeding en het onderwijs des opkomenden geflachts meer en meer veld kunnen doen win, nen hartelijk wenfehende , dat hnn voorbeeld aan anutre Onderwijzers gezelfchappen iu ons Vaierlaiid ter navolging moge verftrekken. n Dd < JJe