10

korte mededeelingen.

Door Emil Gadtier, een Franschman van naam in de wetenschappelijke wereld, en van wien wordt gezegd, dat zijn woord wet is in de Académie des Sciences, wordt verzekerd, dat bij de zwaar bewapende schepen de weinige bewegelijkheid van het opstellingsvlak van het geschut („the stability of platform-') verkregen wordt ten koste van de statische stabiliteit; en verder, dat deze zoogenoemde statische stabiliteit zelf behept zou zijn met eene mathematische dwaling, waarop zich ten onrechte de berekeningen der ingenieurs zouden baseeren.

Dit bericht opnemende in de „Moniteur de la Flotte" stelt Maro Landrt in de plaats van de tegenwoordige torens verzinkende torens voor. Dit zou de stabiliteit in vredestijd verhoogen en het schip alleen in het zeldzame geval van strijd blootstellen aan het gevaar van te veel bovenwicht. Daar men het zware geschut aan boord alleen bij vrij gunstig weêr kan gebruiken, zoo zal het gevaar voor een schip met verzinkende torens, om in actie zijnde om te slaan door veel bovenwicht, zeer gering zijn, terwijl zijne kansen om eene dergelijke catastrophe te ontloopen na het gevecht grooter zouden zijn dan bijvoorbeeld van een barbetteschip. (Army and Navy Journal.)

Onregelmatigheden in de afwijking der kompassen aan boord „Bussard".

Het is bekend, dat soms ongeregelmatigheden voorkomen in de afwijking der kompassen, wanneer een schip in de nabijheid eener kust komt.

De kruiser „Bussard", die in 1891 zijne eerste reis naar het buitenland maakte, ondervond dit op zeer duidelijke wijze.

Nadat, gedurende het begin der reis, de afwijking voortdurend en regelmatig veranderd was, werden plotseling in de nabijheid der eilanden Soemba en Soembawa zeer groote veranderingen waargenomen.

Op de reis van Apia naar Auckland werd in de nabijheid van Sunday-eiland de afwijking 8° anders gevonden, na koersverandering, terwijl zij den vorigen dag nog goed met de tabel overeenkwam. Dicht bij den wal werd 4° verandering gevonden en toen het schip zich van de eilandengroep verwijderde, nam de verandering weer langzaam af en ging tot haar vroeger bedrag terug. Deze laatste waarneming is ook daarom van belang, dat zich op dit eiland geen werkende vulcaan bevindt, doch de bodem in den omtrek nog wel eens vulcanische verschijnselen vertoont.

Op de Noordkust van Australië werd door een opnemingsvaartuig eene plaats gevonden, waar de declinatie der magneetnaald 4 streken van die der omgeving afweek ; deze plaatsen worden op de Engelsche admiraliteitskaarten als „magnetic shoal" aangegeven.

(Marine-Bundschau).

Naar aanleiding van bovenstaande mededeeling, kunnen wij nog vermelden, dat in Mei 1887, op een der schepen van de Stoomvaartmaatschappij „Nederland", in de nabijheid van een der eilanden in het zuidelijk deel der Roode zee, eene verandering in