318

korte mededeelingen.

en van machines voorzien door de firma Laird Brothers, volbracht haar officiëelen proeftocht met zeer bevredigenden uitslag en behaalde een vaart van 27.15 mijl, (gecontracteerd was 27). De boot heeft waterpijpketels van het wNormand"-type.

De Argentijnsche kruiser „Patria", gebouwd en van machines voorzien door de firma Laird Brothers, behaalde op den drie-uurs vollekrachts-proeftocht, met geforceerde trekking, een gemiddelde vaart van 20.56 mijl (met 233.4 omw.) of 1 mijl meer dan de gecontracteerde. De trilling van het schip was daarbij zeer gering en alles werkte uitstekend.

De achtuurs proeftocht met natuurlijke trekking gaf tot uitkomst 17.6 mijl met 201 omw., en later onder gunstiger omstandigheden 17.775 mijl, met 190 omw.

De hoofdafmetingen en gegevens van schip, machinerie en bewapening zijn : lengte 2o0', breedte 31'.5, diepgang 10', kolenberging 250 ton (voldoende voor 4000 mijl), 4 loeomotiefketels met gesloten stookplaats, een luchtdruk voor volle kracht niet boven de 2".5, twee stel triple-expansie-machir.es. Elke machine en elk stel ketels staat in een afzonderlijk compartiment. Twee 4".7 Armstrong, vier 8 ponders en twee 3 ponders Maxim-Nordenfelt, twee 1" mitrailleuses, vijf torpedo-lanceerinrichtingen, nl. 1 vooruit en 4 in de zijden, voor 18" WmTEHEAD-torpedo's.

De Engelsche torpedoboat No. 95, de tweede van drie bij de firma White te East-Cowes in aanbouw zijnde booten, behaalde op den drieuurs officiëelen vollekrachtsproeftocht eene gemiddelde vaart van 23.21 mijl, een weinig meer dan de gecontracteerde.

De Engelsche kruiser 2e kl. „Fox" volbracht haar achtuurs proeftocht met natuurlijke trekking met bevredigende uitkomst. De diepgang was 18'.3", iets beneden den diepgang bij toegeladen schip. De luchtdruk op de stookplaats bedroeg 0".3, de stoomspanning in de ketels was 143 lbs., het luchtledig in de condensors 25|" ; omwentelingen 130 bij beide machines, waarmee een gezamenlijk vermogen van gemiddeld 7034 I.P.K. ontwikkeld, en een vaart van 19 mijl, of s/4 mijl meer dan de verwachte, werd behaald. Het kolenverbruik per uur per I.P.K. bedroeg 2.3 lbs. of 1 KG.

De bewapening bestaat uit twee 6" snelvuur, één vooruit en één achteruit, acht 4".7 snelvuur en negen snelvuurkanonnen van kleiner kaliber. Ook het geschut werd beproefd, eveneens met bevredigenden uitslag. (Engineering).

De Engelsche torpedo-kanonneerboot „Sharpshooter", die Bellevilleketels heeft gekregen, deed te Plymouth den proeftocht en behaalde met een vermogen van 2523 I.P.K. een vaart van 16.3 mijl, doch bij onderzoek bleek dat de zuigerstang van de voedingpomp defect was, waardoor dit schip, dat bestemd was voor het Kanaal-eskader, voorloopig ongeschikt is voor den dienst.