72

korte mededeelingen.

voorgesteld dit jaar den bouw te beginnen van vier le klasse, vier 2e kl., twee 3e kl. kruisers en 20 torpedoboat-destroyers; er zal geen slagschip op stapel gezet worden.

De levering van drie der le kl. kruisers, en van al de torpedoboat destroyers zal bij contract geschieden. De volledige ontwerpen voor de le klasse kruisers, die volgens de opgaven van een verbeterd type Blenheim zullen worden, zijn nog niet geheel voltooid. De 28 kl. kruisers zullen 320' lang, en 57' breed zijn en een w.v.p. hebben van + 5750 ton. Ze zullen waterpijpketels krijgen en de machines zullen bij natuurlijke trekking een vermogen van 10000 I.P.K. moeten ontwikkelen en daarmede het vaartuig een vaart van 18.5 a 19 mijl doen loopen. De 3° kl. kruisers zullen eveneens van waterpijpketels voorzien worden; ze worden beschreven als een verbeterd type Barham, van een lengte van 300', en een breedte van 36'.5, met een w.v.p. van 2100 ton. Het maximum-vermogen zal 7000 I.P.K. zijn, voldoende voor een vaart van 20 mijl.

De reeds onderhanden zijnde schepen meegerekend, zullen er aanstaande jaar tegelijk in aanbouw zijn: 10 slagschepen le klasse, 6 kruisers le klasse, 13 kruisers 2e klasse, 2 kruisers 3e klasse, 4 korvetten, en van 45 tot 50 torpedoboat-destroyers.

Volgens het jaarlijksch rapport van den len Lord, zijn de beproevingen met pijpketels, zoowel de THORNYCROFT-ketels in de «Speedy", als de BKLLEViLLE-ketels inde »Sharpshooter", en de ketels der zes voltooide torpedoboat-destroyers, zeer bevredigend afgeloopen. Wat pantserplaten betreft, hebben proeven aangetoond, dat de HarVEY-platen nog steeds de beste zijn; 12" draad-kanonnen zijn met uitstekende uitkomst beproefd en het gebruik van cordiet is uitgebreid geworden; de electrische motoren der 10" kanonnen van de „Barfleur'' hebben goed voldaan. (Engineering.)

De Vereenigde Staten van Noord-Amerika zullen bij de opening van het Noord-Oostzee-kanaal vertegenwoordigd worden door de „San Francisco'' en de „Marblehead".

(Army and Navy Journal.)

Proeven met pantserplaten.

Kortgeleden werd te Indian Head beproefd een nikkelstalen ÜARNEGiE-pantserplaat, gehard volgens Harvey, wegende 2854 K.O., gebogen voor een straal van 3 M., deel uitmakende van de pantsering der barbetten van de «Brooklyn" en de »Iowa". Deze plaat vertoonde aan de oppervlakte een groot aantal scheurtjes, waarvan eenigen een diepte van 19 mM. en een breedte van 1.3 mM. hadden. Vier dergelijke platen waren vroeger reeds beproefd en men had daarbij geconstateerd, dat deze scheurtjes, ontstaan door het buigen der platen, geen weerstandsvermindering ten gevolge hadden.

Het eerste schot werd afgegeven op een niet gescheurd gedeelte met carpenter-granaat van 10 cM. en een lading van 8.03 pond buskruit, gevende een snelheid van 454 M. per sec. De kop van de granaat doorboorde de plaat en drong 15 cM. in den ruggesteun, terwijl een fragment in het gat bleef zitten en het lijf van de granaat teruggeworpen werd. Een tweede schot afgegeven met een