VERBETERING DER INDISCHE ZEEKAARTEN.

441

schip, dat op de thuisreis is, den last kunnen worden verstrekt om allereerst eenige dagen op te nemen bij Engano, op de Z.W.kust van Sumatra of de Zuidkust van Java, of, bij noordelijke route, op een der eilanden bezuiden Nias.

In géén dier gevallen is 't noodig dat er net werk geleverd wordt (nauwkeurig gearceerde kustlijntjes, vol gestippelde riffen of modderbanken, mooi geschreven titels en plaatsnamen enz.); het is voldoende als alles maar nauwkeurig, duidelijk en op niet te groote schaal is aangelegd, terwijl het ook dringend noodzakelijk is steeds het origineele werk in te zenden, zoo mogelijk van de hoofdzaken eene getrouwe kopie aan boord houdende voor 't geval dat het origineele werk verongelukt of in 't ongereede geraakt.

Het zal noodig zijn dat voor al deze partieele opnemingen van te voren door het Hydrographisch Bureau eene kleine conceptinstructie worde gemaakt, zoodat het Departement van Marine steeds keus genoeg heeft om eventueel aan de commandanten der oorlogsschepen eenige instructie mee te geven.

N.

EEN HYDROGRAPHISCH TIJDSCHRIFT?

Zooals bekend komen er af en toe van de oorlogs- en gouvernementsstoomschepen min of meer goede schetskaarten en hydrogr. gegevens in, die dikwijls in aanmerking komen voor verbetering der bestaande zeekaarten; uit den aard der zaak moet echter het aanbrengen dier verbeteringen dikwijls wachten, meestal totdat de behoefte aan een nieuwen druk der betrekkelijke zeekaarten zich doet gevoelen. Zou het daarom niet goed zijn naar een middel te zoeken om op goedkoope wijze alle gegevens betreffende hydrographie en meteorologie, die voor de scheepvaart van belang zijn en niet in de «Berichten aan Zeevarenden" opgenomen kunnen worden, zoo spoedig mogelijk te publiceeren?

Een voorbeeld : Eenig schip in het station Atjeh levert eene goede kaart van de reede van Soesoe (Westkust), afmetingen ongeveer drie decimeter in het vierkant; zoo'n kaartje komt natuurlijk in aanmerking ter verbetering van het plan op kaart No. 37, waarop die reede op kleinere, doch toch voldoend groote schaal voorkomt. Het kan echter nog wel een jaar of langer duren voor dat een nieuwe druk van die kaart benoodigd is: moet dan de nieuwe opneming zoolang in portefeuille blijven? Voor het gewone gebruik aan boord kan van de teekening eene goedkoope autographie worden gemaakt en daarvan eenige exemplaren naar Indië gebonden ten gebruike op de vloot, doch de buitenwereld merkt er verder niets van voor dat, zooals boven gezegd, een nieuwe druk der betrekkelijke zeekaart benoodigd is.