38

het bez0e1£ van het duitsche eskader, te den helder.

aangebracht, waardoor de plunjes beter geborgen waren, en kleeden van een sloepsvolk b. v. vlugger kan geschieden, daar iedereen onmiddellijk bij zijn goed kan komen. Als nadeel werd opgegeven dat Zondags en op lappen en naaidagen de man niet al zijn goed naar de door hem uitgekozen plaats kan meenemen, terwijl de rolzak voor overplaatsing steeds noodzakelijk blijft.

Voor het drogen der plunjes is een droogkamer met stoomverwarming aangebracht. Een waschhok met ijzeren waschkommen (ZO st.) en douches is aangebracht bij de afgang naar de vuurplaats. Na afloop der M. K. wacht is dit waschhok gedurende 1 uur beschikbaar voor de stokers, den overigen tijd voor de equipage.

Het trok de aandacht dat het witte goed door de bemanning gedragen er bijzonder netjes uitzag; de aanwezigheid van een mangel ten dienste der equipage verklaarde dit.

Het linoleum op de dekken gaf het schip een veel minder aangenamen aanblik, maar voldeed zeer goed. Het werd gewoon gespoeld, waartegen, mits het doek goed gelegd was, geen bezwaren bestonden.

Iets wat minder sierlijk dan wel practisch te noemen is, was de wijze waarop van het geheele schip de manschappen waren aangewezen, belast met de sluiting der waterdichte deuren. Voor iedere waterdichte deur zijn 3 personen aangewezen, een heeft het toezicht en twee zijn belast met 't sluiten. De nummers uit de nummerrol van die manschappen zijn op iedere deur geschilderd.

De meeste toegangen tot bergplaatsen onder het pantserdek hebben een pantserluik met het opschrift, dat het luik (soms de deur) des nachts gesloten moet zijn.

In ieder groot compartiment van het schip bevond zich een klok, waarop vanaf de brug een sein gegeven kon worden, waardoor in alle compartimenten te gelijk de order gegeven werd tot dicht maken van alle waterdichte afsluitingen.

Bijzondere vermelding verdienen de stoomkombuizen, waarvan deze schepen voorzien zijn. Een stoomleiding met hoogsten stoomdruk van 2 pd. per □" (meestal is 1 pd. reeds voldoende) levert de noodige warmte voor de bereiding van 't scheepseten. Braden is van zelf buitengesloten ; dit ge3chiedt in de officierskombuis. ^

De afwezigheid van den vuurhaard bevordert de zindelijkheid van kok en kombuis.

De stoomkombuizen schijnen in Duitschland zeer goed te voldoen, althans ze worden in de kazernes en op de schepen algemeen ingevoerd.

Zeer practisch komt het ons voor, dat op elk schip in de longroom of in de kuil een opengewerkt model (van licht ijzer _ vervaardigd) van 't schip stond, waarin aangegeven was de verdeeling in waterdichte schotten en de geheele lensleiding.

NASCHRIFT.

Voor hen, die meer of minder waarde hechten aan de formule, waardoor de Ital. kapitein ter zee Bettólo de gevechtswaarde der