ill

korte mededeelingen.

den bliksem treffen kan, zooals de Amerikaansche uitvinder voorspelt of wel dat men er in slaagt de projectielen te magnetiseeren en daardoor doet afwijken zooals men uit de wonderbaarlijke proeven in Zwitserland zou afleiden, is het niet te ontkennen, dat de wijze van aanwending der electriciteit een nieuwe phase is ingetreden, die nog menige onaangename verrassing kan opleveren van onze groote pantserschepen. 'i\ DE Pontis.

(La Marine francaise).

Een economische machine.

Den 5en en 6en Mei werd de proeftocht gehouden met het nieuwgebouwde S.S. „Inchmona" in tegenwoordigh. van vele ingenieurs en reeders.

Het stoomschip is gebouwd bij Wm. Gray & Co., Limited te West-Hartlepool, voor rekening van de HH. Hamilion, Fraser & Co. te Liverpool. Het is een gewone vrachtboot, lang 335 vt., wijd 46.6, met een draagvermogen van 5000 ton op 20.6 vt. diepgang. De ketels werken met een druk van 255 lbs. op den vierkanten duim en zijn door Lloyds beproefd tot 510 lbs. per vierkanten duim. Dit schip is het eerste, waar de met vijf krukken werkende machine volgens Mr. MuDD's-patent is toegepast.^ waarvan men eenerzijds veel voordeel verwacht en dat anderzijds bijzonder toepasselijk wordt geacht voor groote krachtsontwikkeling bij het gebruik maken van hoogen-drukstoom.

Met deze machines en ketels, die gemaakt werden op de .Central Engine Works" te West Hartlepool, verwachten de bouwmeesters, dat het verbruik van kolen voor de reeders aan de verwachting van 1.15 lbs. Welsh-kolen per uur en per paardenkracht zal voldoen en hoopt men tot nog minder verbruik te komen. Op den proeftocht werd de stoom gemakkelijk op 225 lbs. gehouden, terwijl de machines gestadig met 80 omwentelingen per minuut werkten. Tijdens de proeven bleven de ketels en alle stoomflensen stoomdicht, terwijl de machine verscheidene uren met 80 omwentelingen per minuut werkte, had men niet den minsten last van heetloopen.

Het gemiddelde verbruik van North Country kolen was na nauwkeurige weging, 1.07 lbs. per uur en per paardenkracht, dat als een zeer bijzonder resultaat moet worden beschouwd, en als dit in de practijk aan boord van de „Inchmona" proefhoudend blijkt te zijn, kan men aannemen, dat het een groote stap vooruit is op het gebied van scheepsmachines. (;De Zee", (Shipp. Gaz.).

AANKONDIGINGEN.

Circulaires Zeemacht.

D N°. 12. Overbrenging boekwerken en reglementen tot dusverre in voorraad bij het Departement van Marine naar de Directie der Marine te Amsterdam. Wijze van aanvragen door C. O.

D N°. 13. Verkrijgbaarstelling aan het K. I. v. d. M. van dictaat Versterkingskunst Deel I „ Vluchtige en Veldversterkingskunst" met