722

MARINEBEGROOTING VOOR HET DIENSTJAAR 1807.

ook de aandacht van de Kamer op meent te moeten vestigen daar verwondert het mij eenigszins dat hij niet heeft opgemerkt' althans de aandacht niet gevestigd heeft op eene veel grootere leemte, voorkomende in andere rapporten, die van ons consulaat te Hamburg en van ons consulaat te Liverpool, welke eene veel grootere leemte bevatten; want zij vermelden omtrent het stoomloodswezen niets. En toch zou het juist wenschelijk geweest zijn als deze leemte niet bestaan had, omdat de stoomloodsdienst in' Liverpool ingevoerd en in Hamburg uitgebreid is.

De leden der Kamer volgen in het Voorloopig Verslas eene andore tactiek; zij zeggen: het voorbeeld van Dover bewijst3niets.

De omstandigheden voor onze loodsposten zijn geheel anders dan de omstandigheden voor de Engelsche loodsposten. Zoo is ook bij vorige gelegenheden herhaaldelijk gezegd, toen men wees op andere havens, waarbij het stoomloodswezen was ingevoerd; het is eene vergelijking van ongelijksoortige grootheden zij bewijst dus niets.

Ik zou den Ministsr en de leden der Kamer, die zoo spreken wel een compromis willen voorstellen, namelijk het aan hen overlaten te bepalen, welke stations, welke plaatsen en welke havens dan wèl met de onze overeenkomen.

Indien zij die keuze zouden vastgesteld hebben, zou ik mij onmiddellijk bereid verklaren in deze schikking te treden: dat wij met het stoomwezen zullen wachten totdat het in die plaatsen zal zijn ingevoerd, maar dan ook onmiddellijk zullen volo-en Ik ben overtuigd, dat ik niet lang zal behoeven te wachten. Vroeger luidde het van de Ministerstafel: er zijn geene klachten over het loodswezen. Dat zal men thans niet herhalen. Men is voorzichtiger • mem retireert zich achter de altoos sterke verschansing van het bijvoegelijke naamwoord. Er zijn geen «rechtmatige" klachten, luidt het thans.

Welnu, dan blijft mij niet anders over dan hier te klagen en aan de Kamer over te laten te beoordeelen of mijne klachten' al dan met rechtmatig zijn. Over het oponthoud door schepen geleden, die wachten moesten op loodsen, waarmede soms het getijde verspeeld wordt, spreek ik met opzet niet, omdat het mij voorkomt, dat het is een miniem belang, ten opzichte van de veel grootere belangen van veiligheid van menschenleven. Ik wensch de zaak uitsluitend van die zijde te bezien; het is geen belang van eemge reederij dat ik voorsta, maar het belang" en de vei" ligheid van bemanning en passagiers.

In de maand December van het vorige jaar, bij stormweer, harde buien uit het noordwesten, waren de kotters buiten, zooals gewoonlijk onder die omstandigheden, genoodzaakt het station te verlaten en het ruime sop te kiezen, om het gevaar te ontgaan op de kust bezet te raken. De Russische schoener „Rheynhold" was genoodzaakt zonder loods den waterweg binnen te komen ; onbekend met de strooming, met de ligging van het gat, strandde het schip op den strekdam. Het schip werd verbrijzeld en met rte uiterste mspanning trachtte de equipage zich bij laag water te