C 524 )

van vrij verkeer en vrijen handel, is het niet noodig, hierbij langer stil te staan; wij hebben dit boek voornamelijk kenbaar gemaakt, om te doen zien , hoe men elders over deze onderwerpen denkt, en zóó was het alleen onze taak en verpligting, om over den inhoud van dit boek te spreken. Om zich een denkbeeld te maken, hoe deze, de beste oogmerken bedoelende schrijver, door zijne begrippen, .als in geestvervoering verzet wordt, mogen uit de Narede, slechts 'smans volgende woorden, alhier nog aangevoerd worden.

„ Overigens denke men geenszins, dat ik voor „ alles, datgene, hetwelk ik als waarheid beschou„ we, en als zoodanig medegedeeld hebbe, den on„ gedeeiden bijval der lezers zoo dadelijk verwach„ ten of vorderen zoude! wat van het oneindige in „ den tijd valt, moet eerst een begin nemen , zich „ uitbreiden, wasdom verkrijgen! Ik kenne ook „ even zoo goed de afgronden, den nacht, die te„ gen over de hoogte en het licht van onzen tijd „ staan! En hoe men in de wetenschap, met de „ kracht en den moed des geloofs, midden tusschen „ het bijgeloof en ongeloof door, de waarheid als „ 't ware .veroveren moet! Zoo wordt in het leven „ der rijken en staten het rijk dezer waarheid, al„ leenlijk met dezelfde kracht en met deuzelfden „ moed, door de bestrijding van eigenwaan en egoïs„ mus, van vooroordeelen en verwendheid, de bij. „ zondere begrippen en de zich afzonderende belan„ gen, in den loop der tijden ingevoerd. Maar „ Gods aanschijn rust op die waarheid, in dezelve, „ en in haar rijk in alie kracht; en daarom is de 5, overwinning zeker, d-- zege j:ewis en ontwijfelbaar/'