24e JAARGANG

No. 16

20 APRIL 1916

Het Sportblad.

Officieel Orgaan van den Amsterdamschen Voetbalbond, Nederlandschen Cricketbond en verschillende

bonden en clubs.

ADMINISTRATIE: GRAVENSTRAAT 10 AMSTERDAM, aan welk adres ook Clubberichten te zenden zijn. Redactie: C. J. GROOTHOFF, Admiraal de Ruyterweg 88, Amsterdam.

ABONNEMENT: Prijs per jaar, franco per post, f 3.07^ bij vooruitbetaling. Buitenland f 4.50. Afzonderlijke nummers f 0.10.

Verschijnt DONDERDAGS

ADVERTENTIEN: Prijs per regel 30 Cents.

Minimum 5 regels.

Hofleveranciers

HOE WARM HET WAS, en hoe ver, — dat vermakelijke schetsje uit de CAMERA OBSCURA, — zou waarschijnlijk in HILDEBRAND's pen zijn gebleven, als de geestige schrijver in onzen tijd had geleefd. Want sedert onze corpulente heeren zijn begonnen zich te bedienen van BURGERS E.N.R. rijwielen, bekommeren zij er zich niet meer om, hoe warm het is, . . .

EN HOE VER.

Eerste Nederlandsche Rijwiel= en Machinefabriek voorheen H. BURGERS, Deventer.

OEVENTEP Handelsmerk

Van Alle Kanten.

Een eigenaardige wedstrijddag

was het Zondag. Immers aan de verschillende militairen werd wel verlof verleend maar ze mochten zich voor verplaatsing naar elders niet van de treinen bedienen. Deze bepaling lijkt op het eerste gezicht eenigszins zonderling, maar ze was toch wel noodzakelijk daar de spoorwegmaatschappijen op het oogenblik niet de beschikking hebben over genoeg materieel om het gewone vervoer der verlofgangers te regelen. Als men wel eens Zaterdagavonds of Zondagsavonds gereisd heeft in een trein van of naar een of ander militair centrum weet men wel eenigszins welk een omvang dat vervoer van verlofgangers heeft. Voor de voetballers, die voor hun spel menig kilometertje moeten afleggen, was die bepaling intusschen een geduchte strop en de vereenigingen hebben voor belangrijke wedstrijden dan ook de hulp van auto's in moeten roepen om de elftallen zoo volledig te doen zijn, terwijl we van andere zijden weer vernamen, dat spelers 40 a 50 K.M. ver per rijwiel kwamen.

Dat hier en daar in de groote haast een speler wel eens vergat z'n uniform aan te trekken en in z'n burger pak gestoken, in den trein gestopt is, lijkt ons °ok al niet onwaarschijnlijk en allerzins verklaarbaar. Intusschen gingen de wedstrijden door en waren de elftallen in de meest belangrijke wedstrijden ook nog a' tamelijk volledig.

Ajax'nederlaag tegen D V S

't Is Zondagmiddag voor de Ajacieden een geduchte teleurstelling geworden, tweemaal hadden de Amsterdammers tegen D.V.S. de leiding maar tweemaal wisten de hardwerkende Rotterdammers weer gelijk te komen en toen het ten slotte een uiterst zenuwachtige en spannende strijd om de leiding werd, slaagden de Rotterdammers, die blijkbaar minder last van zenuwen hadden dan de Amsterdammers, omdat er bij hun ook veel minder op het spel stond dan bij Ajax, er in om het winnende punt te maken, daarmede Ajax kans

op het eerste klassenschap zeer verkleinend. Men beweerde wel, dat in het jaar dat Ajax naar de eerste klas promoveerde, de eerste wedstrijd ook in een nederlaag eindigde, en dat ten slotte toch nog het eerste klasseschap werd veroverd, maar men vergeet, dat toen een gewone competitie werd gespeeld, terwijl thans slechts een halve competitie plaats vindt, waarin een nederlaag derhalve ook dubbel telt. Wel zijn de kansen nog niet absoluut verkeken maar het grootste aantal punten dat Ajax nog kan krijgen en dat lijkt ons niet alleen door D.V.S. maar ook door Blauwwit en Haarlem nog wel te bereiken. Het doelgemiddelde zou dan moeten helpen en wanneer men reeds begint met 3 tegenpunten geeft dat ook al weinig steun.

Men zal vragen wat of de oorzaak van de nederlaag der Ajaxiden eigenlijk is dan geven we als onze meening daarop ten antwoord: het zwakke spel der beide achterspelers en over het algemeen het zenuwachtige spel van de geheele ploeg. De zenuwen werden ditmaal wel op een zware proef gesteld en dat begon eigen-

d l ll l l l 11 11 g l l 1 ■ ■ f I l 1111 l 111 • ■ l l ■ I I I 111 I I I 11 I I I 1 l I I I I I I I 11 l L

IKWPI

| Ccylott Keepen.!

•• I ■ I ■ I I I I I I I ■ I ■ « I ■ 1 0 1 ■ ■ I I 1 I ! ■ I I ■ ■ I ■ ■ I 1 I ' ' I ■ I ■ 'I 1 >•