25e JAARGANG

No. 39

27 SEPTEMBER 1917

Het Sportblad.

Officieel Orgaan van den Amsterdamschen Voetbalbond, Nederlandschen Cricketbond en verschillende

bonden en clubs.

ADMINISTRATIE: GRAVENSTRAAT 10, AMSTERDAM, aan welk adres ook Clubberichten te zenden zijn. Redactie: C. J. GROOTHOFF, Admiraal de Ruyterweg 88, Amsterdam.

ABONNEMENT: Prijs per jaar, bij voor-

n°UNNEMENT: Prijs per jaar, bij «oor- Wpr^rhiint ADVERTENTIEN:

^betaling, f 4.80. Buitenland f 6... nnwnCDn Arc Pr'j8 Per re9el 30 Cents-

^wonderlijke nummers ff 0.12 .. UUWUtnUAub Minimum 5 regels.

Hofleveranciers

Geen fiets of een

BURGERS E.N.R. zei een candidaat, die geslaagd was. Hij was een BURGERS E.N.R. waard.

Eerste Nederlandsche RijwieN en Machinefabriek voorheen H. BURGERS, Deventer.

DEVENTER Handelsmerk

VOETBAL.

VAN ALLE KANTEN.

De treinenloop in het Noorden.

Schreven wfj reeds eenigen tijd geleden, dat de Noor?eHjke voetballers veel last van den beperkten treinen°°p zouden ondervinden en haalden wij daarvan enige voorbeelden aan, bij nader onderzoek bleek fis, dat die moeilijkheden evenwel nog grooter zijn, 'an we bij een vluchtige beschouwing hadden veracht. Men deelde ons zelfs mede, dat de clubs uit ^inschoten, Hoogezand en Veendam, die in Leeuwarden pesten spelen, hiervoor 2 nachten buiten de plaats 3rer inwoning moesten doorbrengen. Iets dergelijks JJu naar onze meening een afdoende motief geweest 'li om de Noordelijke le klas dit seizoen niet te doen Pelen, daar een dergelijke toestand hoogst ongewenscht

1 zijn. Wij hebben evenwel den loop van treinen

trams in het Noorden nog eens nauwkeurig bestu¬

urd en zijn daarbij tot de slotsom gekomen, dat het

'] zeker is. dat alle clubs alleen den Zondag; voor

el uitwedstrijd noodig hebben. Ten dienste der Noordelijke clubs laten wij hier^der het resultaat van dat onderzoek volgen: I Clubs uit Winschoten, Veendam en Hoogezand verreken resp. 6.52, 7.01 en 7.34 om ten 8.02 v.m. in ^oningen te zijn. Van Groningen vertrekt men met ,e Nederl. Tramweg-Mij om 8.46 naar Folgeren, waar om 10.49 aankomt. Men reist niet door tot Drachten, ftr men dan de aansluiting naar Veenwouden niet ft halen. De tram naar Veenwouden vertrekt 10.45 ft Drachten en is om 10.49 te Folgeren. Plaatselijk ft wij in Folgeren niet bekend, doch wij vermoeden, 1^ het de bedoeling is hier een aansluiting naar eeuwarden te krijgen.

.öe clubs zullen evenwel goed doen zich vooraf even i.et de Nederl. Tramweg Mij te Heerenveen in ver'tirjing te stellen en te vragen er op te rekenen, dat 1 p-ezelschao te Folteren moet overstannen. Wii

twijfelen er niet aan of men zal dan wel de noodige maatregelen nemen, dat de aansluiting ook wordt gehaald. Voor hen, die in de officieele reisgids der Nederlandsche spoorwegen, deze reis willen naslaan, diene, dat Folgeren niet in de in dat boekje geplaatste dienstregeling wordt genoemd. Folgeren komt evenwel voor op de groote dienstregelingsbiljetten door de bovengenoemde Tramwegmpij uitgegeven. Vertrekt men om 10.49 uit Folgeren, dan is men om 11.43 te Veenwouden, vanwaar men met de Staatspoor om 11.50 naar Leeuwaarden vertrekt, waar men om 12.22 aankomt. Men denke er aan dat te Veenwouden plaatskaarten naar Leeuwarden moeten worden genomen.

De terugreis moet over dezelfde route geschieden. Men moet reeds om 4.23 uit Leeuwarden terug, zoodat men tijdig de noodige maatregelen zal moeten nemen om den trein te kunnen halen. Aankomst te Veenwouden 4.55, vertrek per tram 5.07, aankomst Folgeren 6.01, aldaar overstappen in de tram naar Groningen, die om 6.09 uit Drachten vertrekt. Aankomst Groningen

WINDSHEIMER ■ MINERAAL WATER

(prima Tafelwater)

ijBEOEFENAABS Hoofddepot A.LE BELLE

'VROLIKSTRAAT 128Tel.Z.4265 I AMSTERDAM . '