906

korte mededeelingen.

„Die Küstenverteidigung in den Vereinigten Staaten".

„Marine Rundschau", Nov. 1912. „Der Geschoszflug. Erörterung der Frage, in welcher Lage ein Geschosz seine Bahn durchfliegt."

„Auszug aus der Veröffentlichung des Rear-Admiral N. C Twining im „Scientiflc-American" vom 10 und 17 August 1912

„Marine Rundschau" - Verschiedenes, Nov. 1912. „Verbetering der Kustverdediging", door J. G. W. Bolemey Kapitein der Artillerie.

„Mil. Spectator", November 1912.

Zeevaartkunde.

Dubbele lichten voor zeilschepen. In een der vorige afleveringen van „Hansa" wijst kapitein Hanssen op de wenschelijkheid de zeilschepen, die langer zijn dan 50 Meter, twee groene en twee roode boordlichten te geven, een aan de brug en een aan het achterschip.

Door de groote vaart, die de groote zeilschepen dikwijls loopen, acht de voorsteller het een bepaald vereischte om voor die schepen een overeenkomstigen toestand te scheppen als door het tweede toplicht wordt bereikt. (Zee)

Grootste dokken. „De Shipp. Gaz." geeft de onderstaande opgaven betreffende de grootste nu in gebruik zijnde dokken.

Licht- Vrij-e I Diepte Plaats. ver- Lang. , boven Eigenaar. mogen. Dleeclte-j kielblok

ton. vt. vt. vt.

Kiel 40.000 656 154 35% Duitschland.

Hamburg 35.000 720 108i/2 33 Blohm & Voss.

Medway ■ 32.000 680 113 36 Engeland.

Portsmouth 32.000 680 113 36 id

Montreal 25.000 600 100 271/, Canad. Vickers'

Hamburg 25.000 525% 108VS 33 Vulcan Cie

Pola 22.500 584% nii/ 27 Oostenrijk.

Rio Janeiro 22.000 550 100 30 Brazilië.

Hamburg 20.000 Bil*/* 97 26 Reiherstieg Cie

(Zee).

Bodemgevaren te ontdekken met sleeptros. In B. a. Z.

N°. 199 van dit jaar komt een waarschuwing voor aan stoomen zeilschepen bij Montank-point tegen staaldraadtrossen die gebruikt worden bij hydrografische opname.

Ten einde het onopgemerkt blijven van bodem-oneffenheden tot een minimum te brengen, vischt men den bodem af met