korte mededeelingen.

1019

De „Mon. d. 1. fl." van 80 Nov. verwijst naar een artikel in de „Times", waaruit zou zijn af te leiden dat de proefnemingen met het toestel van Sir Percy Scott zóó gunstig verloopen zouden zijn, dat zoo spoedig mogelijk dit nieuwe apparaat op alle Engelsche slagschepen zal worden aangebracht.

Ook „Schiffbau n°. 5" bevestigt bovenstaand bericht en voegt er aan toe dat de vergelijkende proeven tusschen het nieuwe toestel en de bestaande centrale vuurleiding in de verhouding van 5 tot 1 ten gunste van het eerstgenoemde apparaat is uitgevallen.

Volgens nog niet bevestigde geruchten zullen de 4 nieuwe slagschepen, die in Portsmouth en Devonport op stapel zijn gezet, bewapend worden met 8 zware vuurmonden van een nog onbekend kaliber, die echter weer evenveel krachtiger zullen zijn dan de laatste verbeterde 34.3 cM., als deze ten opzichte deivorige 30.5 cM. vuurmonden.

Door het laten vallen van een 5den toren wordt een gewichts besparing van 700 ton verkregen, die voor verzwaring van het pantser zullen worden benut.

De middelbare batterij zal uit 16-15 cM. snelvuurkanonnen bestaan, die op zich zelf ook weer van een nieuw type zullen zijn en met 12 stuks in één kazemat zullen worden opgesteld. De 4 andere komen op de 4 hoeken boven deze kazemat te staan.

Te Shoeburyness is, tijdens de beproevingen, een kanon van 34.3 cM. uit elkaar gesprongen, zonder dat men hiervoor een bepaalde reden weet op te geven.

De explosie had plaats bij het 7de schot en doodde één man, terwijl een ander zwaar gewond werd.

Frankrijk.

In het parlement heeft de afgevaardigde M. Benazet — rapporteur der enquête-commissie over het buskruit-vraagstuk

— zijne meeuing uiteengezet over de voorgekomen ongelukken en de maatregelen aangegeven, die hem noodzakelijk voorkomen om een absolute veiligheid te verkrijgen.

M. Benazet is geen voorstander van het plan om het zuivere nitro-cellulose-kruit der Franschen te vervangen door het nitro-glycerine kruit, onder welke laatste soort dan verstaan wordt het Duitsche kruit het z.g. nitro glycerine-nitro-cellulosekruit.

Hij vestigt daarbij de aandacht op het in Amerika ingestelde onderzoek naar de deugdelijkheid van het daar in gebruik zijnde nitro-cellulose-kruit, in verband met de in de Fransche Marine plaats gehad hebbende ongelukken. In het naar aanleiding daarvan uitgebrachte rapport komt o. m. voor.

„Het Fransche buskruit wordt met zoo weinig zorg vervaardigd, geborgen en gekeurd, dat het ten slotte met onze „buskruit soorten alleen den naam van nitro-cellulose-kruit „gemeen heeft."