KORTE MEDEDEELINGEN.

1261

veel korter weg tusschen twee plaatsen zal ontstaan, maar of voor dien korteren weg inderdaad de andere weg zal worden verlaten of nieuwe productie- of afzetgebieden daardoor zullen worden ontsloten, is meestal niet met zekerheid te zeggen. Tal van factoren komen hierbij in aanmerking, die voor het heden dikwijls moeilijk te bepalen, maar voor de toekomst vrijwel onberekenbaar zijn.

Al stond dus voor de commissie reeds van te voren vast, dat zij op die drieledige vraag geen afdoend antwoord zou kunnen geven, zoo heeft zij toch getracht die gegevens te verzamelen, welke voor eene beantwoording der vraag een leiddraad kunnen geven, wanneer omtrent de verschillende nu nog min of meer onbekende factoren, meer licht is opgegaan.

Verkorting van afstanden.

Op den voorgrond staat de te verwachten verkorting van de afstanden; teneinde daaromtrent officieele gegevens te bezitten, wendde de commissie zich tot het Kon. Ned. Meteorologisch Instituut, dat bereidwillig de noodige opgaven verstrekte.

Uit die gegevens blijkt vooreerst, dat van uit Nederlandsche en andere Europeesche havens de Westkust van Noord-, Middenen Zuid-Amerika veel sneller te bereiken zal zijn.

Voorts zullen de afstanden tusschen New-York en andere groote havenplaatsen aan de Oostkust van Noord-Amerika eenerzijds, en de havens aan de Westkust van Noord-, Midden- en Zuid-Amerika anderzijds, door de opening van het Panama-Kanaal belangrijk verkort worden.

De Oostkust van Noord-Amerika zal door den doorsteek dichter worden gebracht bij Oost-Azië en Australië, behalve het gebied Hongkong, Westkant der Philippijnen, Saigon, Batavia, Singapore en westelijker gelegen havens.

De havens ter Noordkust van Zuid-Amerika tot en met Pernambuco zullen van den doorsteek profiteeren voor zoover den handel op West-Amerika betreft, maar Oost-Azië wordt niet dichter bij gebracht. Voor zuidelijker gelegen havens zal uit den doorsteek geen verkorting van afstanden voortvloeien.

De Nederlandsche West-Indische bezittingen zullen door het Panama-Kanaal nader worden gebracht tot alle havens ter Westkust van Amerika en tot alle Oost-Aziatische en Australische havens; alleen zal de verbinding tusschen onze Westen Oost-Indische havens door het Suez-Kanaal, of om de Kaap de Goede Hoop, korter zijn dan die door het Panama-Kanaal.

Wereldhavens betrokken bij de opening.

Hieruit blijkt dus in groote trekken, welke nieuwe verbindingen kunnen ontstaan ten gevolge van de opening van het Panama-Kanaal. Die opening zal vooral gewicht hebben, behalve voor de verbinding van havens ter Oostkust van Canada en de Vereenigde Staten alsmede ter Noordkust van Zuid-Amerika, met havens aan de Westkust van Amerika, en in een reeks

M. 1912-1913. 81