KORTE MEDEDEELINGEN.

1265

dollars bedragen, waaronder de kosten van vier forten, n.1 twee aan ieder einde van het Kanaal, echter niet zijn opgenomen. Behalve in financieel opzicht, waren de Amerikanen door hunne bijzondere staatkundige positie op de landengte in staat de andere groote moeilijkheden waarmede de Franschen te kampen hadden gehad, te overwinnen. De krachtens het tractaat met de republiek Panama verkregen bevoegdheid tot uitsluitende uitoefening van alle souvereiniteitsrechten op de Kanaalzone, stelde hen n.1 in staat zoodanige hygiënische maatregelen door te voeren, dat de als hoogst ongezond bekend staande landengte veranderd is in eene streek waar de gele koorts niet meer voorkomt en de malaria grootendeels verdwenen is. Hetgeen in dit opzicht is bereikt, is hoogst merkwaardig en de leider van dezen hygiënischen arbeid, kolonel Gorgas, heeft zich hierdoor een overgankelijken naam verworven.

Eene persoonlijkheid, wiens naam eveneens onafscheidelijk aan de voltooiing van het Panama-Kanaal verbonden zal blijven, is kolonel Goethals, die als president der Isthimian Canal Commission den geheelen Kanaalbouw leidt en het bestuur in de Kanaalzone uitoefent namens den president der Vereenigde Staten. Het is zeer de vraag in welk opzicht kolonel Goethals meer uitmunt, als leider van het ingenieurswerk, dan wel als organisator van een leger van werklieden, dat in 1911 een getal van 45.000 bereikte.

De duur der geheele doorvaart wordt op 10 a 12 uur berekend, het aantal doorvaarten op hoogstens 50 per dag. Twee schepen van de afmetingen van de „Olympic" zullen elkander overal kunnen passeeren.

De ontzaggelijke, dubbele sluizen, drie-ledig te Gatun, enkel te Pedro-Miguel én twee-ledig te Miraflores, zijn berekend voor schepen van 304 M. lengte en 33.44 M. breedte.

Rechtstoestand Panama-Kanaal.

Onder de verdragen, welke den rechtstoestand van het Panama-Kanaal beheerschen, komt in de eerste plaats in aanmerking het Clayton-Bulwer tractaat, dat de Vereenigde Staten en Groot-Brittannië 5 Juli 1850 hadden gesloten.

Toen het Amerikaansche congres bij de wet van 3 Maart 1899 bepaald had, dat de Vereenigde Staten een Kanaal door Midden-Amerika zouden aanleggen, bestond de strijd tusschen deze wet en het Clayton-Bulwer verdrag. Het Clayton-Bulwer verdrag werd daarop vervangen door het zoogenaamde Hay■' Pauncefote-verdrag van 18 November 1911. Slechts werd uitdrukkelijk bedongen, dat het algemeen neutraliteits-principe neergelegd in artikel 8 van het Clayton-Bulwer-verdrag, werd gehandhaafd. Verder werden als basis der neutraliteit van het Kanaal aangenomen de bepalingen, voorkomende in de conventie van Konstantinopel van 29 October 1888 voor de vrije vaart door het Suez-Kanaal.

De rechtstoestand van het Panama-kanaal wordt verder