1268

KOETE MEDEDEELINGEN.

violation of this provision each day in which such violation continues shall be deemed a separate offense."

Verder bepaalt het artikel, dat het al dan niet bestaan van mededinging zal worden beslist door de „Interstate Commerce Commission" zonder hooger beroep. Meent deze dat een zoodanige scheepvaartlijn, niet door het Kanaal varende, een publiek belang dient en geen mededinging uitsluit, dan kan zij het voortbestaan dier lijn gedoogen.

Bovenvermeld verbod, dat niet alleen op het Panama-Kanaal betrekking heeft maar algemeen gesteld is, richt zich tegen de groote spoorwegmaatschappijen, welke tevens groote belanghebbenden zijn bij stoomvaartmaatschappijen. Bestond zulk een verbod niet, dan zouden de spoorwegmaatschappijen het in hare macht hebben om ter wille van hare eigen belangen invloed uit te oefenen op het verkeer door het Panama-Kanaal. Dit heeft het Congres der Vereenigde Staten niet gewild.

Het bezwaar van Groot-Brittannië tegen deze bepaling schijnt te zijn, dat daardoor ook getroffen zal worden de Canadian Pacific Spoorweg Maatschappij, welke het grootste deel van het scheepvaartverkeer van Canada in handen heeft.

Welke beteekenis overigens het verbod in de Vereenigde Staten zelf heeft, moge blijken uit eene mededeeling der Pacific Mailsteamship Company, waarvan de meerderheid der aandeelen zich in het bezit der Southern Pacifiic Spoorwegmaatschappij bevindt. Deze stoomvaartmaatschappij wordt door die bepaling gedwongen, om reeds ontworpen stoomvaartverbindingen tusschen New-York en Azië, en tusschen New-York en de Westkust van Amerika op te geven.

Artikel 11 bepaalt verder o.a., dat geen schip, toebehoorend aan eene maatschappij, welke handelt in strijd met de „Stierman anti-trust"-wet, de buitenlandsche vaart of kustvaart mag uitoefenen.

Nu reeds merkbare invloed van de aanstaande opening.

De Commissie heeft aldus een overzicht gegeven van de verschillende factoren, die van belang zijn voor de beantwoording van de gestelde drieledige vraag, welke nieuwe handelswegen zullen ontstaan, welk verkeer zij aan bestaande handelswegen zullen onttrekken en welk nieuw verkeer zal ontstaan. Thans valt na te gaan, welken invloed het Kanaal reeds nu uitoefent tot welke actie dit vooruitzicht in den vreemde reeds den stoot heeft gegeven, bovenal wat Nederland heeft te doen om van de opening zooveel mogelijk in zijn belang partij te trekken.

Verbetering der West-Indische havens. In de eerste plaats valt te constateeren, dat een algemeen streven bestaat om verschillende West-Indische havens, die door de opening als het ware aan een wereldverkeersweg komen te liggen, te verbeteren. De Vereenigde Staten nemen maatregelen van die strekking ten "opzichte van Cuba en Portorico,