80

hoven, een liefdadigheids-concert, hetwelk in alle opzichten goed geslaagd mocht heeten.

Het gemis van een orkest, dat in kleine steden wel altijd als een noodzakelijk kwaad mag beschouwd worden, werd ons zeer bevredigend vergoed door de uitvoering van twee orkestwerken .- Ouverture Felsenmühle van Reissiger en Symphonie in Es-dur van Haydn, op 6 piano's door 24 handen. Door vele en nauwkeurige repetitiën werd eene gelijkheid in tempo, karakter en nuanceering verkregen, die bewonderenswaardig was. Van de goedgeslaagde solo-nummers vermelden we eene fantaisie concertante voor clarinet op Norma, die met veel entrain werd uitgevoerd, verder een duo voor piano en viool, van Herz en Lafont en nog een duo voor twee piano's, van Goria, welke nummers mede den uitvoerders alle eer aandeden.

Eene fraaie afwisseling werd aan het programma verschaft door twee koren: Morgengezang voor alt-solo en vrouwenkoor, ▼an R. Hol en La Charité, 3 stemmig koor en solo, van Rossini. Beide nummers bleken goed ingestudeerd te zijn. De voordracht der solo's in deze stukken alsmede van eene aria uit la Favorite van Donizetti getuigde van goede methode en juiste opvatting.

Alle medewerkenden verdienden den bijval van het talrijke publiek ten volle. Boven alles komt lof toe aan den lieer G. H. Kalshoven , die de leiding van het geheel op zich had genomen en het genoegen smaakte, de uitvoering goed te zien slagen. Wij hopen, dat het publiek dezen ijverigen kunstenaar steeds zal blijven ondersteunen in zijne pogingen om de liefde voor de muziek hier ter stede aan te wakkeren. Alleen boude de heer K. ons de aanmerking ten goede, dat het programma een wat al te Italiaansch karakter had, en we op een volgend programma de namen van Beethoven, Haydn en Mozart hopen te zien prijken.

Na afloop van het concert werd den heer Kalshoven door de uitvoerders, ongeveer alle leerlingen en oud-leerlingen van ZEd., als blijk van erkentelijkheid eene fraaie pendule aangeboden.

(Ten gevolge van de zeer late inzending is dit bericht eerst nu geplaatst kunnen worden. — Red.)

Weeracn. Het vierde Gesellse.hajtsconcert gaf met groot succes het Deutsche Requiem van Brahms, onder directie van den componist. Deze heeft met enkele uitgezochte bijbelplaatsen een ijzeren basis genomen, waarop hij een werk opbouwde , het meest grootsche sinds de mis van Beethoven. Wensebelijk ware in het midden van het werk, na hèt derde gedeelte, een rustpunt, om het koor tijd te geven op aieuw zijn krachten te verzamelen en het oor na die pause ontvankelijker te maken voor hetgeen er verder volgt.

Berlijn. Z. M. de keizer heeft dezer dagen door bemiddeling van het gemeentebestuur dezer stad een merkwaardig geschenk ontvangen; eene compositie namelijk, getiteld: Kaiser-Te Deum van den in 1853 reeds overleden kapelmeester van den Hertog van Dessau, Eriedrich Schneider, wiens naam vooral bekend is door zijn oratorium, Das Weltgericht. De overledene had het Kaiser-Te Deum op zijn sterfbed aan een zijner vrienden ter hand gesteld, met den wensch, om het den Koning van Pruissen te doen toekomen, wanneer deze eenmaal in staat zou zijn, de waardigheid van Duitsch Keizer te aanvaarden.

De bladen sprekeu van de oprichting van een vereeniging Wagnerüma, zich ten doel stellend, geld te verzamelen voor de opvoering van der Ring der Nibelungen, geheel volgens den wensch van den componist. Wagner komt hier eenige maanden doorbrengen.

De groote gala-voorstelling in de Opera ter eere van den Keizer-Koning bestond uit een ouverture van Gluck; een hymne van Handel, met Jjucca als soliste; de eerste acte van Lohengrin, met mevr. Mallinger en Nicmann. Ten slotte de tweede acte van Meijerbeer's Feldlager in Sehlesiën. Dat militaire schouwspel had het publiek in een razende geestdrift gebracht. Toen nu aan het slot de beroemde Wacht am R/tein weerklonk gevolgd door het volkslied Heil Dir im Siegeskranz, stond de gansche zaal op om, naar de keizersloge gekeerd, •den keizer met een onbeschrijfelijk élan te acclameeren.

Den 22 volgde een groot concert aan het hof, ter viering

van den 75en verjaardag des keizers. Bij een aria van Handel, door Niemann gezongen, waar de tekst van een terugkeerend overwinnaar spreekt, wees de keizerin op Moltke, den ouden strategicus, als om hem een kleine ovatie te bereiden. Het geheele aanzienlijke gezelschap sloot zich bij dezen welverdiende onderscheiding aan.

Leipzig Den 26 Maart werden de Geu-andhaus-concerten met het 20e concert op voortreffelijke wijze gesloten. Dit geschiedde vooreerst door de allerohberispelijkste uitvoering der drie orkeststukken: Ouvertnre Jnarreon van Cherubini, Symphonie pastorale en ouverture (No. 3, C-dur) Leonore van Beethoven. Voorts door de delicieuse voordracht van een aria uit de Zauberfitte en eenige liederen door mej. Anna Regan.

Toch opende den 30 Maart het Gewandhaus nog eenmaal zijne deuren tot een concert ten voordeele der Armen. Aan de orde was Das Parodies und die Pen van Robert Schumann. Soli: de dames Peschka-Leutner, Clotilde Miihle, Friedlander, Borée, Karfunkel en de heeren Rebling, Weber en Gura. Die uitvoering slaagde over 't geheel zeer goed.

Brussel. De opera van Jules Beer Elisabeth de Hongrie, niet lang geleden te Milaan met zeer twijfelachtigen bijval opgevoerd, "werd den 22 Maart hier voor 't eerst gegeven. Het libretto van St. Georges staat beneden de critiek. Wat de muziek betreft, de heer Beer heeft veel gehoord, veel onthouden en reproduceert dat dood onschuldig als eigen inspiratie. In het ballet toont de heer Beer zich het oorspronkelijkst. De instrumentatie verraadt groote bedrevenheid. De nieuwe opera werd zonder oppositie, maar ook zonder geestdrift aangehoord. Volgens overeenkomst tusschen den archirijken componist en den directeur, zal de opera tien maal gegeven worden, en verzekert de eerste aan den tweeden iederen avond eene recette van 3000 fres.

Londen Den 28 Maart opende het seizoen van de Rogal Italian. Opera in Coveiitgarden, en wel met Lucia di Lammermoor. Dephalanx, door den directeur Gye in het vuur te brengen, bevat de volgende celebritehen: de dames Adelina Patti', Parepa-Rosa, Vanzini, Madigan, Dell' Anese, Sessi, Lucca, Scaehi, De Meric-Lablache, Monbelli , Corsi, Orgem, Miolan-Carvalho ; de heeren Mario, Naudhi, Bettini, Jourdan, Marino, Morgan, Rossi, Paltrinieri, Mongini, Bagogiolo, Graziani, Cotogni, Ciampi, Capponi, Tagliafico, Pallar, Raguer, Paure- Muziekdirecteuren: Vianesi en Bevignani. Koordirecteur: Carlo Corsi. Ballet-danseressen: de dames Trevisan en Catarina. Mario neemt na dit seizoen afscheid van het tooneel. Als noviteit is niets anders beloofd dan een opgegraven antiquiteit: Cimarosa's Le Astuzie femminili.

X e c r <i 1 o »• i r.

Overleden: Tc Brussel, den 8 April, in hoogeii ouderdom de heer Hanssens, in de muzikale wereld guustig als dirigent bekend; de overledene was president van de Brusselsche Vereeniging van Toonkunstenaars. — Te Berlijn, den 31 Maart, de heer Emil Bock, uitgever van de Neue Berliner Musikzeitung.

ADVERTENTIES.

Zang-eoinnositiën met piano-begeleiding

VAN

W. F. THOOFT.

In druk verschenen en bij alle muziekhandelaren verkrijgbaar zijn :

Op. 3. Vier Lieder für Tenor ƒ 0,05

Op. 5. Pünf zweistimmige Lieder für Sopran

und Alt » 1,90

Op. 7. Drei Lieder für Sopran » 1,60

Romance für Bariton aus der Oper Aleida von Holland » 0,50

Te Rotterdam, bij J. VAN BAAL. EN & ZOSEK. (van Hengel & Eeltjes.)