262

DE VEREENIGDE TIJDSCHRIFTEN

wat! Op straat wacht een menschenmenigte haar op; fotografen en film-opnemers staan paraat en onder het gejuich der aanwezigen schuift de auto langzaam weg. Jammer dat het geen rijtuig was, dan had men bepaald de paarden uitgespannen. En dan zeggen ze nog, dat flegma een eigenschap van den Engelschman is!

Hebt Gij, waarde lezer, wel eens 2 maal 20 K.M. moeten fietsen om Beethovens C-moll symphonie te hooren, 40 K.M. over berg en door dal bij groote hitte? We schreven 15 Juni 1921 en Engeland genoot van de „uitsluiting in de mijnen". Mitsdien was de treinverbinding onbruikbaar voor een normaal mensch. Nu ligt op 20 K.M. van York in het heuvelland van Yorkshire de liefelijke badplaats Harrogate. Behalve schoone omstreken bezit men er een „Kursaal", waarin afwisselend cinema en operette-voorstellingen populaire en classieke concerten plaats vinden, de twee laatstgenoemde categorieën uitgevoerd door een „kurkapelle". Ik gebruik met opzet deze twee duitsche woorden omdat de heele exploitatie zoo sterk aan die van een Kurhaus op een duitsche badplaats doet denken. Het orkest stond destijds onder leiding van Jullian Clifford, een ernstig en bekwaam musicus, die mooie dingen tot stand bracht, althans op dien mooien Junimiddag. De heenrit was warm en ver, de terugtocht ver en zwaar vanwege den tegenwind, doch de belooning voor de inspanning was zoet. Het was toch inderdaad een zeer bijzondere sensatie, daar in midden Engeland, zoo in vollen zomertijd, als intermezzo van een fietstocht in het lachende heuvelland van Yorkshire zich plotseling geplaatst te zien tegenover den verheffend grooten ernst van Beethoven opus 67.

Belangrijke Data.

1 Oct. f Henri Bertini 1798—1875.

* Paul Dukas 1865.

* Gustav Adolf Heinze 1820—1904.

* Jan H. L. Rykcn 1857-1921.

2 ,, * Pieter A. van Westrheene 1863.

3 „ * Woldemar Bargiel 1828—1891.

* Johanna van der Linde 1886.

5 „ f Jacques Offenbach 1819—1880.

* Klaas Veldkamp 1864.

6 „ * Karl Heymann 1854.

* Jan Morks 1865.

7 „ * Felix August Bernard Draeseke 1835-1913

* Jeanne Landré 1867.

* Gerard Zalsman 1871.

8 „ f Francois Adrien Boieldieu 1775 — 1834.

* Heinrich Schütz 1585 — 1672.

* Felix Woyrsch 1860.

9 „ * Heinrich Albert Jahn 1814—1900.

* Camille Saint-Saëns 1835—1921.

* Guiseppe Verdi 1813—1901. t Richard Wuerst 1823-1881.

10 „ f Adolph van Henselt 1814-1889.

* Louis van der Laaken 1871 — 1911.

* Walter Niemann 1876.

* Jan Paardekoper 1875.

11 „ f Léon Boëllmann 1862—1897.

f Anton Bruckner 1824-1896.

* Friedrich Hegar 1841.

f Heinrich von Herzogenberg 1843—1911.

13 „ * Peter G. van Anrooy 1879.

* MarinusAdrianusBrandts Buys 1840-1911.

* Moritz Hauptmann 1792—1868.

* Karl Marten Reinthaler 1822—1896.

14 ,. * Camille Chevillard 1859.

15 ., * Jac. van Kempen 1877.

Voor honderdtien jaren werd Verdi geboren ; voor zeventig zag Rome het eerst II Trovatore, Venetië La Traviata; voor dertig kreeg Milaan de première van Falstaff. Het is vijftig jaren geleden dat hij het in de concertzalen meestgehoorde Requiem schreef; vijfentwintig dat hij zijn 4 Pezzi sacri te Parijs liet uitvoeren, eindigend met godsdienstige zangen zooals hij begonnen was en tusschenin verpoosde. Maar hij had bijna zijn geheele kunstenaarsleven aan het tooneel gewijd en als veertigjarige den glorietijd der opera van ouden trant gesloten met twee harer culminaties, als tachtigjarige na gestadigen ontwikkelingsgang een muziekblijspelverschiet geopend.

Men mag hem zeker de op één na grootste dramatische componist van zijn eeuw noemen. Men mocht het al, eer zijn vijfenzeventigste jaar Otello bracht.

Hebben wij toen onder Duitschen invloed hem miskend? Hij had hier zeker