138

dan e' (of "c), — de tweede niet hooger dan c'(of~c), niet lager dan a gevoerd wordt; dat de declamatie niet wordt opgeofferd aan een of andere melodie die den componist voor den geest zweefde (zooals zelfs beroemde componisten, b. v. Mendelssohn, dikwerf gedaan hebben) maar dat die altijd juist is; dat de melodie zonder altoos even oorspronkelijk te zijn, toch geene bepaalde reminiscenzen bevat en doorgaands vloeiend geschreven is; dat er slechts zelden gedwongenheid ten opzichte van de modulatie is op te merken (behalve de terugkeer naar den hoofdtoonaard in No. 1 maat 12 en de 12de maat van het laatste versje in No. 12 zal men in dit opzicht weinig te laken vinden) ; dat het de gedichtjes kenmerkende karakter, uitmuntend in de muziek is weergegeven en eindelijk dat de tweestemmigheid zóo goed is gehanteerd, dat menig scholier daarvan heel wat leeren kan.

Schoolhouders en schoolhouderessen die het hooge belang van muzikaal onderwijs op hunne inrichtingen begrijpen, onderwijzers van volksscholen, bestuurders van muziekscholen — zie dit werkje niet over het hoofd, maar gebruik het! En dan vooral: gebruik het met verstand; d. w. z.: maak uwe leerlingen bekend met den inhoud der gedichtjes, vooral waar die hier en daar boven hun bevattingsvermogen gaat; let er goed op dat zij elk liedje in hun eigenaardig karakter leeren zingen: flink en krachtig als er van «vrije zonen dezer stranden" of van den «jongen zeeman" wordt gesproken; innig, gevoelvol en zacht als een «avondlied," «bloempjes der dalen," «het vogeltje" enz. het onderwerp uitmaakt,. .. . de componist heeft het er nauwkeurig bijgevoegd en er zijn nommers onder, die als ze in zijn zin worden voorgedragen , den leerlingen en ieder die ze hoort bijzonder zullen bevallen en waarvan men, b. v. van «het muisje" allicht een «bis" verlangen zal.

De heer Louis Roothaan te Utrecht draagt goede zorgen voor de werken die hij uitgeeft. Zoo is ook dit No. 29 en 30 uit zijn fonds, dat, ofschoon plaatdruk, voor den geringen prijs van vijfenzestig cents per deeltje alom in den lande te verkrijgen is , keurig en correct van uitvoering. — Dat het jaar van uitgave op den titel vermeld wordt gelijk zulks in den boekhandel geschiedt, is de vervulling van een vaak en van verschillende zijden uitgesproken wensch en een voorbeeld dat allerwege navolging verdient.

HET EERSTE EN HET LAATSTE GROOTE HANDELPEEST IN ENGELAND.

De mededeeling in een vorig nommer van dit blad over het Handelfeest van 19, 21 en 23 Juni 11. geeft mij aanleiding aan de Redactie een plaatsje te verzoeken voor eenige bizonderheden betreffende het groote Handelfeest in 1784, bij gelegenheid van het eerste eeuwfeest van Handei's geboorte, te Londen gevierd. Ik ontleen ze aan «Charles Burney's ac.count of the Musical perfor«mances in Westminster-Abbey and the Pantheon, May »26th, 29th, and June the 3d, and 5th 1784," te Londen in 1785 uitgegeven.

Uitgevoerd werd op den len dag in West-Minster ('s middags te 12 uren):

le Deel. Kroonings-hymne; Ouverture Esther; Het «Dettingen" Te Deum.

2e Deel. Ouverture en Marche funèbre van Saul; kleine Koren en Gloria.

3eDeel. Hymne; Koor uit Israël in Egypte.

Op den 2den dag in het Pantheon (27 Mei, 's avonds 8 ure.):

le Deel. 2de Hobo-concert (eigenlijk een soort van symphonie met obligate instrument-partijen). Aria uit Orlando; Koor uit Josua; Aria uitSosarmes; Aria uit Richard I; Koor uit Israël in Egypte; Aria uitJulius Caesar; 6de groot Concert (met een bizonder geliefkoosde «Musette" of «Chaconne". De 2 laatste deelen van dit C o n c e r t (deze symphonie) werden weggelaten). Aria uit Atalanta; Hagel-koor uit Israël in Egypte.

2e Deel. Zeven aria's, een koor, een ouverture, een groot concert (symphonie) en een hymne.

Op den 3den dag (29 Mei): De M e s s i a s.

Op den vierden dag, 3 Juni: Grootendeels herhaling van uitgevoerde stukken (ten gerieve van hen, die de vorige concerten niet konden bijwonen).

leDeel. Ouverture Esther; Het »Dettingen" Te Deum.

2e Deel. Ouverture Tamerlan en Marche funèbre uit Saul. Verschillende fragmenten uit vocale welken en Gloria Patri.

3e Deel. Verschillende koren en concerten.

Op den vijfden dag (5 Juni): Herhaling, op hoog bevel, en voor een uitgezocht publiek, van den Messias.

Het orkest was samengesteld als volgt:

48 eerste ) v- , t tegen 93 in 1871.

47 tweede j Vlolen | « 72 « «

26 Alten » 56 » «

21 Violoncellen » 58 » «

15 Contrabassen » 57 » »

157 Strijk orkest » 336 » »

6 Pluiten « 8 » »

26 Hobo's » 8 » »

26 Fagotten » 8 » »

1 Dubbele fagot (contr. fag'.) » 1 » »

Geen Clarinetten » 8 » s

« Cornetten » 6 » «

12 Trompetten » 6 » »

12 Hoorns » 12 » »

6 Bazuinen » 9 » »

Geen Ophicleides » 3 » »

» Serpenten » 2 » »

89 Blaasinstrumenten... » 71 » »

3 Keteltrommen » 3 » »

1 Dubbele of bas-pauke.

Geen Roffeltrom » 4 » »

» Turksche trom » 1 » «

4 Slaginstrumenten ... » 8 » »

1 Orgel (bespeeld door den orkest-directeur Jo ah Bat es). » 1 » »

Het zingend personeel als volgt:

18 Solisten, t. w.: 5 dames en 2 heer en Sopraan ; 3 heer en (waaronder een Reverend) Alt; 3 Tenor en 5 Bas.

257 Koristen , t. w.: 6 dames en 47 jongens Sopraan ; 45 heeren (waaronder een Baron en 3 Reverends) Alt;, 80 Tenor en 79 Bas.

'Deze laatste cijfers vallen ten eenenmale weg bij die van 1871, toen 931 Sopranen, 765 Alten, 721 Tenoren en 785 Bassen meêwerkten.