CAECILIA EN HET MUZIEKCOLLEGE

147

Hoe grooter de druk is waaronder de uitademing geschiedt, en hoe meer de uitademing beheerscht wordt, door middel van de spieren welke de inademing bewerken, hetgeeen weer tot stand komt door het beoefenen van den koptoon, des te meer zal ook laatstgenoemde het timbre van de „voix mixte" benaderen, Deze toename van koptoon tot „voix mixte" wordt ni. bereikt door de volmaaktste wijze van uitademing (het terughouden van den adem) met de grootste resonans der holten te vereenigen. De vergrooting van den zuiveren koptoon kan niet worden bereikt, dan onder aanwending van groote energie en gedachtenconcentratie; bovendien is zelfcontrole beslist noodzakelijk en dit vereischt weer ontwikkeling van het vermogen, om ieder verschil in toonkwaliteit te hooren, want het vermogen om te hooren en dat om te zingen nemen in gelijke mate toe. Het eene is het gevolg van het andere. Daarom is het nutteloos te probeeren, de studie te forceeren; want bij zangstudie zal het steeds onmogelijk zijn de natuur door den wil alleen te dwingen tot plotselinge veranderingen en vervormingen. In plaats van de stem te sparen en te vervolmaken door methodisch gerangschikte oefeningen, zouden nieuwe fouten worden aangeleerd en irritatie van spieren en zenuwen zouden er het zekere gevolg van zijn.

Wanneer wij dit in het oog houden zal het ons niet verwonderen te hooren, dat de groote Italiaansche meesters hunne practische oefeningen slechts toepasten in verbinding met die gewijzigde spierinstellingen, welke verkregen worden door het kopregister op de geschikte manier te trainen.

Als een toon ideaal gevormd is, wat resonans en soepelheid betreft, is er ook steeds een ideale uitademingstechniek, welke weer berust op ideale spierwerking. En aldus kunnen meester en leerling alléén reeds door aanhoudende toonanalyse beslissen, of alle voorwaarden, welke het

mogelijk maken de hooge gedeelten der scala op te bouwen, zijn vervuld. Indien er iets ontbreekt aan schoonheid, weekheid en buigzaamheid van den toon kan dit op de gewenschte toename van volume nadeelig werken. Ideale klankkwaliteit is een eerste vereischte: „volume en kracht zijn twee resultaten, welke alleen verkregen worden door den koptoon goed te oefenen.

Als de leerling alle oefeningen, welke tot het forte leiden, heeft doorloopen, heeft hij een stem gekregen, die geschikt is om alle nuancen en fraaiheden van den zang weer te geven. De hoogste tonen bezitten een volume, dat beantwoordt aan hun meest eigen taak en karakter, n.1. het middel te zijn tot uiting van hoogste en machtigste dramatische kracht. Maar de zanger, welke bij zijn studie van den koptoon is uitgegaan, is niet verplicht om de hooge tonen steeds forte te zingen zooals het geval is met den kunstenaar, die met foutieven borsttoon zingt. Eerstgenoemde heeft door oefening geleerd om juist op de hoogste tonen het teerste en weekste piano te zingen, wat laatstgenoemden nooit gelukt. Het piano is het uitgangspunt van de practische oefenschool en maakt het mogelijk, om de stem gedurende den geheelen studietijd te sparen. Het forte van de „voix mixte" leidt nooit tot overspanning, daar het een gezonde oefening voor die spieren is, welke zonder eenig gevaar voor beschadiging actief kunnen worden beinvloed. Het niet ontwikkelen van den koptoon en van zijne natuurlijke voortzetting de „voix mixte" maakt het den kunstenaar onmogelijk, de vertolking zijner rollen in overeenstemming te brengen met de eischen van schoonheid en typeering. Hij slaagt er nooit in om de moeilijkheid, welke bestaat in het versmelten der registers, te boven te komen, daar hij den koptoon niet oefende, welke alleen in staat is de stem te egaliseeren.

In plaats van den koptoon te minach-