44

DE VEREENIGDE TIJDSCHRIFTEN

naar Tean R f T ^ reden °m °P Italië te —. Op

naar Jean Bernac geeft ons wel een eigen- een kerstavond wandelde hij in Rome

aardjg beeld hoe Massenet componeerde. - naar de kerk van Ara Coel. met twee

Als hi, iets las dat hem geschikt leek voor vrienden

een opera, sprak hij er met zijn libretto- Rondloopende aldaar ontmoetten zij

schavers over, d,e het voor hem als Franz Liszt, die toen nog geen abt was

opera-tekst klaar maakten. Voor hij zijn Een jong meisje was bij9 hem, die aan

dag emdigde maakte hij een klavieruit- Massenet en zijn vrienden werd voor-

treksel van hetgeen hij dien dag gecom- gesteld. Op het moment dat zij later af-

poneerd had. Hij was een type van be- scheid namen zei Liszt: Ik wilde dat je

mmnehjkheKl en gevoeligheid, zoo zelfs, dat meisje eens hoordet, zij is een uil

dat hi, zelden de eerste opvoering van stekende musicienne, en ik weet zeker dat

zijn werk meemaakte. Daar hij zelden of zij U zal bevallen

nooit een krant las, hoewel hij toch veel Massenet keek een beetje mismoedig

belangstelling had voor aardrijks-en oud- want hij zag zich beleefdheidshalve als

heidkunde, m t ijn f z-.n uit_ slachtQffer Qm d£ OQ

gever hem op de hoogte houden hoe de VOOr piano aan te hooren van een jong

krit.ek over hem dacht. Hij wilde echter meisje, dat zoo juist uit het pensionnaat

de namen der critici liever niet weten, kwam. Liszt zag die ontsteltenis en drong

want hi, beschouwde het als een verstan- er met des te meer kracht op aan: „Het is

d.gen gedragsregel dat, indien hij tegen- wezenlijk de moeite waard. Ik reken op

over zoo iemand kwam te staan, hij dan je." Nog dienzelfden avond ging Massenet

niet zou weten hoe deze tegenover hem naar Liszt. Hij hoorde daar dat het meisje

stond. De directeur van het theater moest geen beroepsmusicienne was, maar voor

hem altijd telegrafeeren hoe groot de haar plezier in Italië reisde. _ Toen

vCanetl Ti TT hÏ! ^ ,9r°0tte d£Ze j°nge d3me Iater in Pa^ ^ vrouw

van de belangstelling kon opmaken. - van Massenet was geworden, heeft zij

Massenet reisde veel, en de reis begon zich in hoofdzaak bepaald, om te luis-

meestal als er een première van een zijner teren naar de gedeelten die Massenet

werken in t zicht was. Hij heeft geluk- haar bij voorkeur des avonds uit zijn

kige jaren in Italië doorgebracht. Aan werk voorspeelde. Massenet was begaafd

Barnac deelde hij nog het volgende mee: met een buitengewone verbeelding, in

„Op zekeren avond zat ik te Florence aan staat zich spoedig aan te passen aan de

den oever van de Arno, nog geheel onder meest verschillende omstandigheden en

den indruk van de prachtige schilderijen toestanden; hij onderging deze wel, maar

die ik ,uist bezien had, toen er een boots- bleef zich zelf. Zijn leerlingen bewonder-

man voorbij kwam, dien ik vroeg hoe den hem om de groote warmte van zijn

aat het was. „Het sloeg juist 7 uur, de toewijding, om zijn kameraadschappelijk-

lucht tri t er nog van, ' was het antwoord." heid, en om zijn muzikale intelligentie. Hij

L)it heeft hij nooit vergeten, het paste ge- had al de gaven die het succes van een

heel bi, zijn overige indrukken daar op- artiest verzekeren. Zijn muziek heeft fasci-

gedaan. Als hij dit voorval vertelde, voeg- neerende eigenschappen, zelfs menschen

*l] " aa° tJ°e' T , die uit valsche schaamte weinig zich in-

„In dat wonderbare Italië is alles muziek teresseeren voor opera-muziek, ondergaan

enpoezie Een boer zelfs is er nog dichter." bij Massenet een betoovering waaraan

Niet alleen voor zijn kunst, maar ook zij zich moeilijk kunnen onttrekken

voor zi,n levensomstandigheden had hij Hij heeft de kortheid en bondigheid