CAECILIA EN HET MUZIEKCOLLEGE

89

tegemoet te komen geeft hij een schema van 't geen hij dagelijks aan technische oefeningen te verrichten heeft. Mijn aandacht werd getrokken door zeer ingenieus bedachte vingerzettingen voor de toonladders in dubbele sexten, die — dit mag niet worden verzwegen! — alleen voor groote, buigzame handen met veel spanvermogen bruikbaar zijn.

Volgt een beknopte recapitulatie van de harmonieleer; ook een korte verhandeling over rythmiek en metriek. De bespreking van de Registratie is zeer belangwekkend; wijs zijn de woorden: „registreeren is wèl „iets dergelijks als orkestreeren, maar „wanneer gij speelt op uw instrument be„denk dan, dat gij de muziek op een orgel „en niet door een orkest uitvoert. M.a.w. „hoed u voor buitenissige, onnatuurlijke ..effecten."

De hoofdstukken over Vormleer, Fuga enz. zijn even uitmuntend opgezet en uitgevoerd. Wie al wat in dit boek staat in zich heeft opgenomen en het goed heeft verwerkt zal zeker uitmuntend improviseeren, wanneer hij... geest, smaak en

— vooral! — fantasie bezit.

Met dat al, de auteur heeft met het schrijven van dit boek een goede daad verricht, die menig aankomend (misschien ook „reeds aangekomen") organist tot heil strekken zal. iMuiiiniiiiiBiM

Nieuwe Uitgaven.

De vijftigste jaargang van Max Hesse's „Musikerkalender" — twee dikke deelen

— is verschenen. Het is een uitmuntend ingericht, praktisch boek dat iedere musicus vroeg of laat zal ter hand moeten nemen. Immers alles wat Gij omtrent het muzikale leven van vijfhonderd steden in Europa weten wilt, kunt Gij in dezen kalender vinden en met een nauwkeurigheid die wel bewijs levert dat de samensteller zijn taak op de ernstigste wijze opgevat heeft. Nederland is niet vergeten; uit alle

groote steden vindt Gij namen en volledige adressen van musici, van muziekscholen met directeuren en hoofdleeraren, van zangvereenigingen, orkesten, muziekcritici enz. Zelfs de telefoonnummers van de betrokken personen worden gemeld.

Natuurlijk is de samensteller van zoo een uitgebreid werk min of meer afhankelijk van zijn correspondenten; wanneer die hem hetzij verkeerd hetzij onvolledig inlichten, wreekt zich dat onmiddellijk. En dat niet alle correspondenten even juist in hun inlichtingen geweest zijn moet ik wel gelooven na een ingezonden stuk in de Arnhemsche Courant, waarin tal van onjuistheden betreffende het Arnhemsche muziekleven gesignaleerd worden. De bescheiden Arnhemsche Muziekschool wordt deftig „Conservatorium" genoemd en de malligheid stijgt ten top wanneer men dan leest: directeur Professor Heytze! Muzikale Professoren houden wij in Nederland er niet op na.

Wij zijn niet van alle plaatselijke toestanden voldoende op de hoogte om te beoordeelen of er nog van andere steden min of meer onjuiste berichten gegeven worden; voor zoover wij kunnen nagaan is de inhoud echter met groote zorg samengesteld, zoo volledig en practisch als men het maar wenschen kan. i|iininiiiiniiiniiiiiii immuun iniiiiiiuiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinii iMiiiiiiMiiimiiM

Belangrijke Data.

15 lan.-j- Louis Etiene Ernest Reyer 1823—1909.

16 „ tLéo Delibes 1836—1891.

t Wilhelm Berger 1861—1911.

17 „ * Wilhelm Kienzl 1867.

f Johannes Josephus Herman Verhulst

1816—1891. f Amilcare Ponchielli 1834—1886.

* Frans Hasselaar 1885.

18 „ f Alexis Emanuel Chabrier 1861—1894.

f Anton Berlijn 1817—1870.

* Cesar Antonowitsch Cui 1835—1918. *N. A. Bouwman 1854.

19 „ f Louis Joseph Ferdinand Hérold 1791-1833.

* August Ferdinand Hermann Kretschmar 1848.

-j-Hans Sachs 1494—1576.