44 DE NIEUWE DUITSCHE OORLOGSSCHEPEN ENZ.

zwakkere pantsering en de daardoor verkregen gewichtsbesparing kunnen zijn verkregen.

Alles te zamen genomen zijn cle bijna even groote schepen gelijkwaardige tegenstanders, daar het Duitsche 30.5 cM. kanon bij alle proefschoten dezelfde resultaten bereikte als het Engelsche 34.3 cM. geschut van 45 kal. lengte en het Duitsche schip 10 zware (30.5 cM.) kanonnen heeft tegenover cle 8 stuks van 38.1 cM. van het Engelsche schip.

De 2 kanonnen van 15 cM. der middelbare batterij, die het Engelsche schip meer heeft clan het Duitsche is slechts een onbeduidende factor, waardoor het eerste schip niet beduidend sterker is dan het laatste. ]ï

Gepantserde kruiser ,,S e y d 1 i t z".

Het verschil tusschen „Moltke" en „Seydlitz" is nog geringer dan dat tusschen ,,König" en „Kaiser".

Met hare waterverplaatsing van ± 25000 ton is de „Seydlitz" 2000 ton grooter clan de „Moltke", terwijl hunne lengten respectievelijk 200 M. tegen 186 M. bedragen. De bewapening en opstelling van het geschut zijn geheel dezelfde gebleven, alleen zijn de kanonnen van 15 cM. 50 kal. lang, in plaats van 45 kal. zooals op de „Moltke".

Ook de torpedobewapening, zoowel wat opstelling als aantal aangaat, is onveranderd gebleven n.1. 4 in het geheel; zijnde 1 boeg, 1 hek en 1 onderwater lanceerinrichting van 50 cM. aan elke breedezij in het midden van het schip.

De normale kolenvoorraad bedraagt 1000 ton, terwijl 3600 ton als maximum hoeveelheid kan worden geladen.

Hierbij komen nog 200 ton olie.

De bemanning bedraagt 1108 man

De PARSONS turbine-machines van 63000 P.K. drijven met stoom uit 27 Marine-ketels de 4 schroeven en moeten volgens contract, het schip 25.5 mijl vaart geven.

Op goeden grond rekenen de bouwmeesters op ± 30 mijls vaart, daar de op 25 mijl berekende „Moltke" in de praktijk 29.7 mijl behaalde.

Bij den eersten werfproeftocht in April 1913, waarbij zich

x) Noot van den vertaler. Merkwaardig is hier wel het Duitsche optimisme van den Schrijver. De fabel van het even sterke kanon van 30.5 cM. (Duitsch) en 34.3 cM. (Engelsch) blijft niet alleen gehandhaafd, doch nu zijn 10 kns. van 30.5 cM. (D.) al even sterk als 8 van 38.1 cM. (E.), terwijl 2 kns. van 15 cM. van het Engelsche schip met één regeltje worden weggeredeneerd. De Duitsche Regeering denkt er blijkbaar anders over, door nu toch maar hetzelfde kaliber van 38.1 cM. te aanvaarden.