96

korte mededeeijngen.

De 20 jagers type L hebben de volgende kenmerken : W. v. 965 ton, L. 79 M., Br. 8,4 M., diepgang 2,87 M. 't Gewicht van den romp is 388 ton. Vaart 29 mijl. Turbines van 24500 P.K. Brandstof 135 ton petroleum. Bewapening 3 kns. van 10,2 cM. en 2 dubbelbuizen van 530 mM. De vaartuigen zijn ontworpen door Sir P. Watt, den vorigen directeur van scheepsbouw.

Frankrijk.

De correspondent van ,,Le Yacht" te Lorient schrijft: De toename der torpedolanceerafstanden zal weldra leiden tot den aanval op groote afstanden, hetgeen onvermijdelijk voeren moet tot het vermeerderen der lanceerinrichtingen aan boord onzer slagschepen ; men construeert reeds in alle marines, de torpedo van 8000 M. lanceerafstand ; die van 10.000 M. is in beproeving en men voorziet in de onmiddellijke toekomst afstanden van 12000, zelfs van 15000M. ; zoo kan men den tijd tegemoet zien, dat men bundels torpedo's lanceeren zal op een eskader, vóór het openen van het artillerievuur.

„Le Yacht" van 28—3—'14 zegt het volgende omtrent de torpedobewapening der N o r m a n d i e klasse : Het aantal lanceerbuizen bedraagt 6, er kunnen eenige schoten achter elkaar gedaan worden zonder dat het leischild ingevoerd wordt. De buizen zijn in groepen van 3 in 2 compartimenten opgesteld, zoodanig, dat twee over het eene boord en een over het andere boord vuren. Ze geven een bundelvuur af.

De eskader-torpedoboot „Protet" is haar proeftochten begonnen. W. v. 768 ton, 2 kns. van 10 cM., 4 kns. van 6,5 cM., 4 buizen van 450 mM.

De nieuwe booten zullen waarschijnlijk 1000 ton verplaatsen, 6 buizen varen en 2 kns. van 14 cM. met kleine VQ.

Tot nu betrok de marine de torpedo's slechts van de firma Whitehead te Fiume, die nu in de nabijheid van Toulon bij St. Tropez met behulp van Fransch kapitaal een zusterfabriek opricht. Zooals uit de marine-begrooting blijkt, legt zich ook de firma schneider op het maken van torpedo's toe. Voorloopig is het haar echter nog niet gelukt, bruikbaar materiaal te leveren.

Italië.

De torpedobootjager „Audice", door de firma orlando te Leghorn gebouwd, liep een maximum vaart van 36,2 mijl