KORTE MEDEDEELINGEN.

[ 1 I

aan het toenemende oponthoud voor lossen en laden in de Nederlandsch-Indische havens. De Indische Regeering heeft echter de havenverbetering met kracht ter hand genomen. Hierover haren dank uitsprekende, voegt de Directie daarbij den wensch, dat de uitvoering dezer werken ongestoorden voortgang moge maken.

Ten opzichte van de verbinding van het Noordzeekanaal met de Noordzee wordt met genoegen geconstateerd, dat overeenstemming is verkregen tusschen het Rijk en de Gemeente Amsterdam.

Met de mailbooten werden gemaakt 26 rondreizen.

In den vrachtbootdienst werden gemaakt 39 reizen naaren evenveel reizen van Nederlandsch-Indië.

In de „Java Bengalen Lijn" vonden een vrachtboot het geheele jaar en drie vrachtbooten gedurende een gedeelte van het jaar emplooi.

Nadat de balans zal zijn goedgekeurd, wordt het dividend: ƒ 100.— per aandeel van ƒ 1000.— » 50.— » » » » 500.—

In den loop van het jaar werden aan de vloot toegevoegd de vrachtbooten „Boeton", „Batjan" en „Radja" en het dubbelschroef-mailschip „Koningin Emma". Het vroegere mailschip „Koning Willem I" werd daarvan afgevoerd en verkocht.

In aanbouw zijnde schepen.

Van de in het vorige jaarverslag als besteld vermelde schepen, waren op 31 December nog in aanbouw de mailschepen „Prins der Nederlanden", en „Jan Pieterszoon Coen" en de vrachtbooten „Roepat", „Riouw", „Rotti", „Rondo", „Banka", „Boeroe" en „Bawean",

In den aanvang van 1914 werden opgeleverd het mailschip „Prins der Nederlanden" en de vrachtschepen „Roepat" en „Banka",

Er zijn thans (April 1914) nog in aanbouw 1 mailschip en 5 vrachtbooten.

De Directie eindigt het verslag met een woord van waardeering en dank aan het personeel, zoo aan wal als aan boord der schepen.

Proeftochten.

S.s. „Artemis". 19 Maart had op de Noordzee de proeftocht plaats van het Dubbelschroefmotortankschip „Artemis", gebouwd voor rekening van de Ned.-Indische Tank-Stoomboot Maatschappij te 's-Gravenhage.