22Ó

KORTE MEDEDEELINGEN.

Oosten rijk-Hongarije.

De heer KOSTER te Parijs maakt ons attent op een onjuistheid in het „Marineblad" van 15 Februari '14 omtrent de Oostenrijksche onderzeebooten, en geeft als de juiste stand aan :

op het oogenblik zijn gereed 6 onderzeebooten, van 3 verschillende typen, n. 1. 2 lake-booten, 2 Kruppbooten en 2 Electricboat Cie.-booten (type „Octopus") gebouwd bij Whitehead.

Begin 1913 werden 5 onderzeebooten van een vergroot type bij de firma KRUPP besteld, van welke er nog geen afgeleverd is.

Rusland.

De twee op de Baltische werf in aanbouw zijnde onderzeebooten kregen de namen „Jednorog" en „Zmeja" de 4 booten in aanbouw op de Revaler werf: „Jorsch", „Ugor", „Forel" en „Jaz".

Op de werf San Giorgio is een onderzeeboot type „Laurenti" in aanbouw (+ 600 ton).

Spanje.

Op het ontwerp van het nieuwe vlootprogramma komen 8 onderzeebooten van 450 ton voor.

Vereenigde Staten.

Omtrent de onlangs door de Electricboat Qe. aan de Amerikaansche Marine afgeleverde 5 onder/.eebooten deelt de heer KOSTER te Parijs ons de volgende bijzonderheden mede :

De booten meten 500 ton in ondergedompelden toestand, zijn bewapend met 4 buizen, terwijl gelegenheid bestaat 8 torpedo's aan boord mede te nemen.

Verder zijn de booten uitgerust met 2 DlESEL-machincs elk van 475 P. K„ terwijl zij door waterdichte schotten in 5 compartimenten verdeeld zijn. De bemanning bestaat uit 2 officieren en 20 manschappen.

De volgende snelheden werden behaald : i4x/4 mijl aan de oppervlakte gedurende een 24-uurs proeftocht zonder stoppen. (Werkingssfeer bij volle kracht 1950 mijl, met 11 mijls vaart 3300 mijl).

Onder water io3/4 mijl gedurende één uur.

„ 8V, „ „ 3V« »

5 - 24 >.