KORTE MEDEDEELINGEN.

599

stemt daarmede geheel overeen. Alleen ten opzichte van machine- en ketelinstallatie valt het volgende op te merken :

De hoofdmachine is van het triple-expansie-systeem. De cilinderdiameters zijn 22", 36.5" en 50", elk met een slaglengte van 42". De bij de schepen van de Paketvaart-Mlj. gebruikelijke installatie met Schotsche ketels is hier vervangen door eene installatie van 3 waterpijpketels systeem Babcock & Wilcox, werkend met een stoomdruk van 180 lbs. per vierk. Eng. duim. Zij zijn ingericht zoowel tot het stoken met steenkolen, als met petroleum-residu.

De hulpwerktuigen zijn dezelfde als die van het zusterschip „Sloet van Beele".

Het S.S. „Jan Pieterszoon Coen".

30 September j.1. liep met goed gevolg van stapel het op de werf der „Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij" te Amsterdam voor rekening van de Stoomvaart Maatschappij „Nederland" gebouwde dubbelschroefstoomschip „Jan Pieterszoon Coen", het grootste tot nu toe in Nederland gebouwde schip.

Dit nieuwste mailstoomschip is bestemd om na gereedheid door de Stoomvaart Maatschappij „Nederland" aan haar bekenden passagiersdienst tusschen Amsterdam en Batavia te worden toegevoegd.

De hoofdafmetingen worden gegeven in onderstaande tabel :

Lengte tusschen de 1. 1.. . , . . . 5°3'6"

Lengte over alles 522'6"

Breedte op buitenkant spanten . . . 6C/4'' Holte tot kuildek in de zijde . . . : 3 Co" » » opperdek in de zijde . . . 39'o" Hoogte van het brug- en kampanjedek 8'6" » » » promenadedek . . . 8'3* » » » sloependek .... 8'o"

» » » bakdek 7'9?

» » » commandobrugdek. . 8'o"

Toegeladen diepgang 25'o"

Waterverplaatsing 15600 Eng. tons

Draagvermogen 6950 Eng. tons

Behalve de genoemde dekken heeft het schip nog een tusschendek en een onderdek.

Het schip is geheel van staal gebouwd volgens de hoogste klasse van Lloyd's Register ® 100 A. 1. en de voorschriften van de Nederlandsche Schepenwet. Een dubbele bodem