KORTE MEDEDEELINGEN.

Dit schroefstoomschip wordt gebouwd volgens de hoogste klasse en onder „bijzonder toezicht" van Bureau Veritas. Lengte, breedte en holte bedragen resp. 383'—6", 48'—6" 29'—11", terwijl de waterverplaatsing en het laadvermogen op een diepgang van 20 Eng. vt. resp. 7650 en 4050 tonnen van 1016 K.G. zullen bedragen. Het wordt voorzien van inrichtingen voor 42 passagiers isU; en 32 passagiers 2',,J klasse. Onder de verdere inrichtingen noemen wij de installatie voor draadlooze telegrafie.

Machines van het triple expansie-systeem, welke 3150 I.P.K. zullen ontwikkelen, moeten aan het schip een vaartsnelheid van 13 mijl per uur geven.

Op de thans vrijgekomen helling zal eerstdaags de kiel gelegd worden voor het door de Holland-Amerika Lijn aan het Etablissement „Feijenoord" opgedragen vrachtstoomschip.

S.S. „Tjisondari".

Op 9 Januari j.1. werd aan de werf der Koninklijke Maatschappij „de Schelde" te Vlissingen met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip „Tjisondari", gebouwd voor de Stoomvaart-Maatschappij „Java-China-Japan Lijn" te Amsterdam.

De laatste beletselen werden weggenomen door den jongenheer P. J. ROOSEGAARDE BISSCHOP, zoon van den Directeur van genoemde Stoomvaart-Maatschappij.

Dit schip is geheel gelijk aan de „Tjikembang" hetwelk op 25 April 1914 van dezelfde werf te water werd gelaten en waarvan destijds eene volledige beschrijving werd gegeven.

BOEKAANKONDIGING.

„Onze Vloot", 1 December-aflevering.

Hartelijk belangstellende in het werk door de Koninklijke Marine gepresteerd blijft de ons zoo sympathieke Vereeniging niet achter bij het herdenken van de bij de vervulling van hunne plicht gevallenen te Westkapelle. Deze aflevering opent met een woord aan dit droeve ongeval gewijd.

In „Een Koninklijk bezoek aan 's Lands Vloot" verhaalt een der opvarenden in eenvoudigen, stijl van het bezoek van Hare Majesteit op 1 October j,l. aan boord Hr. Ms. „Gelderland".

Het artikel „Van den Oorlog ter Zee" wordt vervolgd.