95

van een vast orkest geraakt, en ook van zoogenaamde populaire concerten. Deze zullen gedurende twaalf weken van 't jaar eiken Zondag plaats hebben, en men hoopt tot veertiendaagsche concerten gedurende het gansche jaar te zullen komen. Dit is "n vooruitgang van beteekenis. Van 1874 tot 1890 zijn de concerten der Orchestra Massina de eenige geweest in Rome; ze werden gegeven door het orkest van Ettore Pinelli (leerling van Joachim) die met steun van Liszt indertijd propaganda ging maken voor een orkestrale instelling, onder de leerlingen van het conservatorium. De onderneming ging voor gemeenschappelijke rekening en de toegangsprijzen moesten buitengewoon hoog zijn. Aan de geestkracht en de volharding van Pinelli had de stad des winters een orkest, althans een vereeniging van tachtig instrumentisten, te danken. Op den door hem gelegden grondslag kon nu graaf San Martino, die behalve over veel geld, ook over arrangeertalent beschikt, voortbouwen. Hij stichtte de San Caecilia-concerten in de concertzaal van het conservatorium, die zich allengs ontwikkelden tot koorconcerten en syinphonische uitvoeringen, door wier leiding zelfs beroemde dirigenten uit Europa nu en dan genoodigd werden. Maar ze bleven alleen toegangelijk voor de rijke en gegoede Romeinen en vreemdelingen. San Martino wilde een vast orkest, welks leden een maand-salaris zouden genieten gedurende het geheele jaar, en een blijvend dirigent. Drie jaar lang streed hij met het stedelijk bestuur, met de dagbladen, met de Banda en de burgers, die geen stedelijk orkest wenschten, om verschillende redenen. Toch zegevierde de graaf, en nu is er een orkest, deels door leden der vroegere Orchestra Massima en der Banda (harmoniecorps), deels door uitheemsche krachten gevormd onder leiding van Alessandro Vessella. Het eerste populaire concert trok meer menschen dan de ruimte bergen kon en gaf stukken te hooren van Verdi, Bizet, Paisiello, Boccherini, Sacchini, Beethoven (Finale uit 't quartet op. 59. 3) en Wagner [Siegfried's Tod en Tannhauser-ouverture).

Ricordi zal spoedig een dik deel brieven van Giuseppe Verdi uitgeven; het wordt een bloemlezing uit de vele brieven, die van Verdi bewaard zijn.

Het libretto van La Figlia di Torio is geheel omgewerkt; het is als het ware een nieuw werk geworden. Franchetti zal dezer dagen met de muziek gereed zijn en dan zullen d'Annunzio, Franchetti en Ricordi samen de mise-en-scène vaststellen.

Binnenkort verschijnt te Stuttgart bij Greiner en Pfeiffer „Mozart's Briefe,", uitgegeven door Dr. Karl Storck, en een „Biographie von Mozart", eveneens van Dr. Storck.

In het najaar verschijnt bij de firma Breitkof en Hartel een uitgave van Wagner's Lohengrin-partituur in zakformaat.

Het 16e Silezische muziekfeest zal van 17—19 Juni a.s. te Görlitz plaats vinden. Naar aanleiding van Mozart's 150e geboortedag en Schumann's 50e sterfdag zal o.a. ten gehoore worden gebracht Mozart's Requiem en Schumann's Faust-Scenen.

Te Salzburg werd Mozart's 150e geboortedag herdacht door eene uitvoering van de