SPORT IN BEELD.

4

mensch, zij het vrouw of man, als zijn tegenstander leeren beschouwen, gelijk op de baan. En waar hij op deze baan al zijn riposte moet berekenen, terwijl zijn rivaal nog aan slag is, waar hij dus bijzonder vlug moet denken, wil hij slagen, wil hij winnen, daar zal hij ook in de „struggle for life" diezelfde eigenschappen vertoonen, er zijn profijt door behalen.

Nog iets aardigs vertelde de Fransche medicus. En over iets, dat sommige wèl, anderen weer niet als sport doodverven, nl. over het dansen! Dansen nu moet een bijzonder

goede uitwerking hebben op lieden, die wat linksch door het leven gaan, die niet weten, hoe zij zich kalm moeten gedragen, hetzij in het zakenleven, hetzij in kringen. Zelfs beveelt deze arts aan zijn patiënten en leerlingen de kunst van Terpsichore aan om meer stoutmoedigheid te verwerven, welke toch zoo noodig is in dezen wrangen tijd. Vooral waar men bij het dansen contact krijgt met personen van een ander geslacht, tegenover wie de zenuwachtigen en timiden des te nerveuser komen te staan, daar acht de bewuste medicus

deze sport, deze kunst, al van bijzonder nut voor de... . genezing. En daarom noemt althans deze schrijver het dansen een sport pursang.

Het artikel besluit als volgt: jonge menschen, voedt uw gedachten op, traint ze door aan sport te doen, en uw zenuwachtigheid, uw gebrek aan „savoir vivre" zal op verrassend vlugge wijze verdwijnen.

Hetgeen ook wij, Hollanders, die in dit opzicht nog heel veel hebben te leeren, ons ook wel eens voor gezegd kunnen houden!

Goed nieuws van Frits Koolhoven.

Van onzen landgenoot Frits Koolhoven, die een dezer dagen, n.1. 11 Januari, juist 42 jaar werd, hoorden wij den laatsten tijd, tenminste in zijn kwaliteit van vliegtuig-bouwer, niet veel. Maar nu is er nieuws, en goed nieuws. Wij lezen tenminste in het Fransche dagblad „Les Ailes" een artikel over „Le Koolhoven F.K. 30".

Onze constructeur blijkt nl. een nieuw type, een avionette te hebben ontworpen, voor het wolken-toerisme bestemd, en door hem dan ook „Toerist" gedoopt. Het Fransche blad schrijft over het novum, dat, alhoewel Koolhoven een der ouderen op dit gebied is, hij telkens weer bij zijn fabricage door nieuwe richtingen verrast. Ook deze avionnette

toont dergelijke kenmerken. Waar zij nl. voor het verkeer is bedoeld van echt sportieve toeristen, die na hun tocht de aeroplane fluks op stal willen brengen, daar klappen door een vernuftige vinding de vleugels samen om het baasje in den hangar te plaatsen.

Het vliegtuig is zoo geconstrueerd, dat voorin plaats is voor den bestuurder en één passagier. Zij zitten achter elkaar. De motor is achter dezen, in het midden van den vleugel aangebracht. In Koolhoven's eerste proefstuk is een Walter-motor van 60 P.K. gemonteerd. De constructie is echter zoo hecht, dat men er eveneens een knaap tot 70 a 100 P.K. kan plaatsen, tot een totaal-gewicht van 140 K.G. De benzine-reservoirs kunnen brandstof bevatten voor een reis van vijf uur. De breedte van het vliegtuig, wat de vleugels betreft, is 9 M.

Naar „Les Ailes" bericht, heeft Koolhoven's novum zich bij de proefvluchten uitnemend gehouden, is zeer licht bestuurbaar, gehoorzaamt aan alle commando's, en het moet zóó voldoen, dat de president van de L.I.A., Mr. Clifford B. Harmon, zich bereids zulk een avionnette heeft aangeschaft om er zijn verschillende internationale posten mee te bezoeken.

Wij wenschen „den ouden Frits" veel, zeer veel succes.

Kan het niet in het binnenland.... dan maar over de grenzen!

Kieken en praatjes uit de ouwe doos. . .

Het was 13 Januari jl. juist 20 jaar geleden, dat het Henri Farman gelukte, met een Voisin-twee-dekker een ronde baan van 1 K.M. af te leggen, door welke prestatie hij den prijs Deutsch-Archdeacon van 50.000 francs won. Deze Henri Farman, de later zoo buitengewoon vermaarde vliegtuig-fa briJjant, werd dd, 26 Mei 1874 te Parijs geboren.

Bric a Brac,

<5j=ö>

Voor het dekken door hengsten worden door de eigenaren soms groote bedragen gevraagd. De Fransche renstal-bezitter Edmond Blanc liet destijds 10.000 francs (koers van vóór den oorlog) betalen, wanneer hij zijn beroemd paard Flying Fox beschikbaar stelde. Maar.... Edmond Blanc kocht Flying Fox ook voor het bagatel van 1.000.000 francs in Engeland.

De bekende neger Jack Johnson, eens de wereldkampioen op Boksgebied, was in zijn jonge jaren verre van fortuinlijk. Hij sliep dikwijls op park-banken, en zijn maag rammelde vaak van den honger. Omdat de man echter goed boksen kon, en ook, omdat hij een degelijk zakenman was, is Johnson rijk geworden. Voor zijn laatste belangrijken wedstrijd met Jeffries ontving de neger ongeveer 200.000 dollar. Een kapitaal dus! Die match vond in Reno plaats. Reno telde 2000 inwoners. Van die 2000 menschen waren er 1,708 bij den kamp aanwezig. Het dorp was dus, wat men noemt, uitgeloopen.

Een aardige gewoonte! In den GothaAlmanak van het jaar 1788 kon men kennis nemen van de volgende, wel aardige gewoonte, die op de Hollandsche ijsvlakte bestond. „Noch in der Mitte dieses Jahr-hunderts

waren selbst die vornehmsten hollandischen Damen sehr geschickte Schlittschuhlauferinnen. Das Eis war mit Personen von beyderley Geslecht bedeckt. Es war eine gar vorzügliche Gunst-bezeugung, wenn man einer Damen die Schlittschuhe anschnallen dürfte, und sie belohnte diese mühe auf der Stelle durch einen Kuss".

De reis over den grooten haringvijver is tegenwoordig het gesprek van den dag. Inmiddels mag men er wel eens aan herinneren, dat vóór de vliegers dezen raid boven de golven maakten, anderen reeds op sportieve wijze van Amerika naar de Oude Wereld kwamen. Dit deed n.1. de Amerikaan Thomas H. Fleming Day, die in 1912 met een kleine motorboot van New-York naar Queensland in Ierland voer, en voor het traject 22 dagen noodig had. De boot, met name „Detroit", was slechts 33 voet lang.

De Amerikaan is een vernuftig man. Weet gij, lezer, wat de Amerikaansche wielrijder, die vader is, doet, wanneer het sneeuwt ? Hij neemt de voor-vork met wiel van zijn stalen ros af, bevestigt vooraan het frame een houten stellage, een soort van schraag, voorzien van twee glijders, waarop plaats is voor een of twee kleuters, en zoo heeft de slimme Yank een aardige slede in elkaar geknutseld, die hij, al trappend op zijn rijwiel, kan voortbewegen. Laten wij 't ook maar een probeeren, wij, Hollanders, wanneer de winter ons nogmaals in dit jaar komt bezoeken!