SPORT IN BEELD.

18

Amsterdam wordt den laatsten tijd wel automobielpaleizen rijk. Thans is weer aan den Overtoom 't nieuwe gebouw verrezen, door de Fa. de Groot geconstrueerd. Bovenstaande foto toont ons het nieuwe Ford-home in zijn imposante afmetingen. Architectonisch is een voornaam geheel verkregen, en het inwendige met de ruime showrooms, waar de nieuwe Ford-modellen straks een keurig figuur zullen maken, met de geweldige garage, dit inwendige is waarlijk een bezienswaardigheid van de hoofdstad. Het geheel getuigt van ondernemingsgeest, en men kan verwachten, dat de zaken van de Fa. de Groot nog „grooter" zullen worden dan ze reeds zijn. Hiernaast een portret van den directeur, den heer C.i L. de Groot. Het geheel is op tijd gereed gekomen, n.1. met het oog op den te verwachten nieuwen Ford !

De Duitschers waken . . . .

Steeds hoort men weer van nieuwe plannen om den Atlantischen Oceaan met vliegmachines over te snorren. En deze projecten verliezen gelukkig het sport-idee, en worden meer en meer vastgekoppeld aan het toerisme. In dit opzicht mag men vooral het grootsche ontwerp van den ingenieur Rumpler beschouwen, die een reusachtige machine gaat bouwen. Deze kolos moet voorzien zijn van eventjes 10 motoren, welke in staat worden geacht om 80 a 100 passagiers te vervoeren over een traject van verscheidene duizenden kilometers.

Dan hoort men weer berichten over Junkers, welke firma een nieuwe aeroplane construeert, waarvan, evenals vroeger, Loose de piloot zal zijn.

Heinkel van Warnemünde werkt aan een toestel van hetzelfde genre als dat wat verwoest werd, toen het den grond poogde te verlaten bij Hortha op de Azoren om Amerika te bereiken. Rohrbach zou drie vliegbooten bouwen, uit metaal geconstrueerd, plaats biedend aan 12 passagiers, eveneens kolossen, die meer dan 3000 K.M. aan één stuk zouden kunnen afleggen.

En dan denke men vooral nog aan het type, lichter dan de lucht (tenminste als men dit nog zoo mag noemen), nl. aan den Zeppelin L. Z. 127 met een kubieken inhoud van niet minder dan 105.000 M3., waarvan de constructie in Mei a.s. zou gereed zijn, en die dan ook den tocht over de Oceaan-golven zou beproeven, en zulks als proloog van een geregeld transatlantisch verkeer. Een hoogst interessante tijd!

De ,,Reo Automobile Company" krijgt een nieuw „home" te Amsterdam. Op het groote plein bij het Leidscheboschje zal eerlang het gebouw „Atlan'ta" verrijzen. Boven komen kantoor-lokalen! Daaronder, op de eerste etage, een restaurant! En beneden, in de rez-de-chaussée, komt de ,,Reo". De kelder en het parterre worden voor garage-ruimte ingericht, waar circa 300 wagens een plaats zullen vinden. Grootsch en schoon wordt de showroom, nl. 18 M. breed en 15 M. diep. De mooie Reo's zullen in deze mooie omgeving volkomen tot hun recht komen. Toen de Commissaris der Koningin in de provincie Noord-Holland, Jhr. Roëll, die den Reostand op de R.A.I.-show bezocht, het project van den bouwmeester F. A. Warners (ziet hierboven!) aanschouwde, noemde hij de gekozen plek den hart-slagader van Nederland. Deze plek is dus door de „Reo Automobile Company" voor haar bedrijf gekozen. Moge het er lustig kloppen! Een schitterende wagen als de Reo, als de kleine Wolverine, verdient ook in Nederland een groot succes. En dat dit zal komen, staat vast!