21

SPORT IN BEELD.

„FAIRYLITE"

de standaard

REFLECTOR

van Rijks- en Gemeente Politie alsmede het Ned. Leger.

Importeur:

P. Grimmon — Zandvoori

Vraagt uw handelaar!

— Misschien! Och, ik maak me niet druk meer, maar ik rijd waarschijnlijk nog wel 'n paar wedstrijden mee. Misschien blijf ik ook wel in Amerika....

— Hoe leef je eigenlijk tijdens zoo'n zesdaagsche, Klaas ?

— Nou, de eerste dagen slaap je niet meer dan twee uur in de vier-en-twintig. Dan gewoonlijk drie a vier uur per etmaal! Ik heb 't wel gehad, dat ik heelemaal niet kon slapen.

— En je eten ?

— Nou, om één uur 's middags eet je vleesch of visch, en 's avonds om zeven uur wéér, en dan veel rijst, pudding, vruchten en wat koffie!

— Maakte zoo'n eerste zes-daagsche je niet stapel ?

Hij keek me lachend aan.

— Heelemaal niet! Ik blijf nog al kalm. Maar weet u, wat er in de eerste uren met me gebeurt ? Ik voel me 'n ongelukkig mensch, dat ik zes dagen in zoo'n hok moet blijven, met al die herrie, die muziek om je heen.

Da's het beroerde!

— Geloof jij nou nog aan eerlijke wielersport, Klaas ?

— Ja! Dat geloof ik. Al bestaan er combines, u moet bedenken, dat 't door die combines 'n soort van koppel-race wordt. Twee tegen twee! De Tour de France is toch niet anders. De fabrieken rijden tegen elkaar op. En zoo is 't ook op de baan.

— Wie is nou volgens jou de grootste zesdagen-rijder ?

Van Nek dacht na. Dan antwoordde hij, consequent, wanneer men zich zijn voorafgaande mededeelingen herinnert:

— Ik weet 't niet!

— Wie is de grootste sprinter ?

— Moeskops! — luidde het, prompt — Als die 't op z'n heupen heeft, klopt die ze allemaal....

— En als ie verliest, is er dan geknoei in 't spel ?

— Nee! Heusch niet! Dat doet Moeskops niet. Hoeft ie niet te doen!

— Wie is naar jouw meening de grootste stayer ?

— Weet ik niet zoo. Geef ik me geen moeite voor. Ik ben er niet zoo mee op de hoogte. Ja, wat de Hollanders aangaat, Leddy....

— Heb je plan om nog lang te blijven rijden, Klaas?

— 'n Paar jaar!

— Kun je aan je lichaam voelen, dat je je zoo bij wedstrijden hebt ingespannen?

— Heelemaal niet! Ik voel me eerder beter dan slechter. Als ik train, voel ik me lekkerder . .

— En Zondag ga je weer weg?

— Zondag vertrek ik. Dinsdag steek ik met de Leviathan over. Dan rijd ik van 3 tot 10 Maart in Madison. In 't nieuwe Madison! Een reuze zaal! Enorm! Er gaan wel veertien dui-

N. V. HAARLEMSCHE RIJWIEL- EN AUTOM. MIJ.

ED. KIMMAN & Co.

ZIJLWEG 101a HAARLEM Telefoon 11906

Zeer uitgebreide Garage

Hudson

Essex

Filiaal: OVERTOOM 120/122 AMSTERDAM Telefoon 31654.

zend menschen in ... .

Klaas had me dit alles sober en oprecht verteld. Zonder eenige ophakkerij! Zonder tendenz! De bedoeling om nu eens met onthullingen te komen. Zijn oordeel over zesdaagsche races is gebaseerd op de praktijk, eigen ervaringen. En al zal de toestand menigeen onaangenaam aandoen, het is toch maar eens goed, dat de lap, die dit onedel „spul" bedekt, wordt weggetrokken.

Ik heb Klaas een goeie reis gewenscht en veel succes. Veel succes dan, wat betreft het verdienen van. . . . money!

LEO LAUER.

Nieuws over de Hudsonen Essex-Automobielen.

De A.G.A.M. te 's-Hage zendt ons de catalogi, waarin de nieuwste Hudson- en Essex-modellen. Hoe langer hoe meer is de „Super-Six-Essex" een wagen geworden, hetgeen vooral moge blijken uit het coupémodel, hetwelk wij hieronder afbeelden. Daar staat een automobiel in zijn volle majesteit. Nog nobeler doet de „Hudson-Super-Six" aan. Deze grootere broer van den Essex wordt geleverd in twee categorieën, die met 118

inch wiel-basis en vervolgens de nog meer imponeerende, met 127 inch wiel-basis. Een specimen van het laatste gewrocht, dat natuurlijk in onderscheidene modellen bestaat, brengen wij hierboven. Het technisch gedeelte van beide fabrikaten is al geruimen tijd bekend en bewonderd. De koetswerken worden hoe langer hoe verfijnder. De Essex voldoet aan alle eischen van het niet al te koopkrachtig publiek. De Hudson, juist voor iets meer gevulde beurzen, is op-ende-top een imponeerende wagen. Het verkoop-record van Essex en Hudson zal door deze fraaie en soliede modellen gewis nog zeer verbeterd worden.