SPORT IN BEELD.

4

VERWEEGEN

IX KOK

Bric a Brac.

In New-York is het verkeer gedurende de laatste jaren op schrikwekkende wijze toegenomen. Vooral als de kantoren in de city aanen uitgaan, wanneer de theaters en bioscopen aanvangen, is de opeenhooping van voetgangers, de stormloop op trams, de „elevated" en de „underground" geweldig. Zoo men nagaat, dat bv. alleen al „Equitable Building" op Broadway een kantoor-bevolking telt van 14.000 koppen, dat tusschen 8 uur des morgens en 6 uur des avonds circa 100.000 menschen gebruik maken van de 65 liften in het gebouw, dan kan men zich een denkbeeld vormen van het leven in deze metropool. Wat er aan te doen? De „traffic-experts" hebben zich op het vraagstuk suf gestudeerd, en kwamen tot geen resultaat. Totdat een tweede Columbus, ditmaal zonder ei, opstond! En hij gaf dit advies: laat de kantoren, laat de schouwburgen niet op hetzelfde uur aanvangen, maar open bv. verschillende bureaux om 8, andere om 8%, weer andere om 9 uur, en stel het uur van eindigen eveneens met tusschenruimten! Het is nog al logisch, dat dan

CIGARETTE5

de stroom van voetgangers en automobielen dunt, en dat men dan beter uit de voeten en uit de wielen kan komen. Si non e vero e ben trovato!

Toen Georges Carpentier in 1919 te Londen den Engelschen bokser Beckett klopte — en dit gebeurde héél vlug, nl. in 74 sec. — beweerde de bekende Fransche vliegtuig-bouwer Farman, dat Carpentier's sportieve overwinning van een nationaal belang was.

Toen Poincaré nog president was van de Fransche Republiek, had hij wel wat anders aan zijn hoofd dan het openen van eene automobiel-tentoonstelling. En toch kon hij als staatshoofd niet met deze traditie breken. Toen dan ook in 1919 te Parijs de eerste autoshow na den oorlog werd gehouden, was Poincaré van de partij. Maar hij had blijkbaar geweldige haast. Een Parijsch blad gaf dan ook een caricatuur van Raymond, met het volgend onderschrift: „De President van de Fransche Republiek heeft den Salon ingewijd met een haastige wandeling. Hij sloeg alle wereldrecords. Tijd 1 u. 23 m. 6 s. Vorige wereldrecords: President Loubet 2 u. 15 s., President Falières 3 u. 17 m. 7 s.

Prof. Saltet schreef jaren geleden eens het volgende over de Olympische Spelen. „De oefeningen der jongelingen in athletische spelen, waarop sommige hygiënisten tot roem der Oudheid wijzen, is niet alleen bij de militaire naties, waaraan wij beweren onze beschaving ontleend te hebben, maar ook bij wilde volken van allerlei soort een zeer begrijpelijk en noodzakelijk veiligheidsmiddel voor de gemeenschap. De eer, den overwinnaar in Olympische Spelen toegekend, is te vergelijken met het huldebetoon in onze dagen aan een „Schützenkönig" gebracht, en heeft met sanitaire beschouwingen niets te maken."

Het oudste Nederlandsche record op wielren-gebied is dat van J. H. Faber, die dd. 14 Juli 1887 met een tweewieler op den weg in 24 uur 406 KM. wist af te leggen. Merkwaardig is eveneens het etmaal-record op driewieler, dd. 15 November 1891 met 453 KM. 200 door M. Adler gevestigd. Men kan van dit laatste record zeggen, dat het.... nooit meer verbeterd zal worden, want men rijdt niet meer op tricycle.

In Engeland gebeuren nog wel eens krasse staaltjes op sport-gebied. Zoo kon men voor eenige jaren terug het kranten-bericht lezen, dat in de buurt van Londen een cricket-match had plaats gevonden, waaraan slechts heeren deelnamen, die ouder dan 50 jaar waren. De oudste telde zelfs 92 lentes. Het elftal in z'n geheel was 750 jaar oud!

Ter gelegenheid van de internationale tentoonstelling te Barcelona bouwt men een sport-paleis, dat niet minder dan 54.225 M. in het vierkant groot zal worden, terwijl op de tribunes 65.000 toeschouwers een plaats zullen vinden. In dit sport-paleis zou ons stadion dus in de ruimte.... eveneens een plaats kunnen vinden! Is 't waar of met ?

9fy scPue/tg/n

geen pijn meer en ge'e'n stukgaan of naschrijnen der huid, indien men vóór het inzeepen de baardoppervlakte inwrijft met een weinig

PUROL

t vtrdcbet wdewen

Doos30en 60,Tube 80ctBij Apotden Drogisten.

Jules Védrines, een der pioniers op aviatisch gebied, had al lang op een lintje gehoopt. Hij kreeg het echter niet. Er moest eerst iets met Védrines gebeuren. Het gebeurde. De durver Jules maakte een leelijke tuimeling met zijn aeroplane, en werd naar een ziekenhuis getransporteerd. Waarop de desbetreffende minister uit zijn huis tuimelde, naar het hospitaal reed, en op bed Védrines de ridderorde op de borst spelde. Jules was een typische kwant. Weet ge, wat hij zei ? Excellentie, ik heb het wel eens verdiend,, maar nu niet! Tableau....

Kiekjes en praatjes uit de ouwe doos

Ook dat is al weer lang, heel lang geleden. Maar juist in deze dagen denken wij er aan. Het was in de April-maand van het jaar 1914. Piet van Nek, de oudere broer van Klaas, onze sympathieke en sterke stayer, reed in Leipzig, en deed daar door het springen van een band een zwaren val, zoodat hij met een gevaarlijken schedelbreuk werd opgenomen. Eenigen tijd daarna gaf hij den geest. Hij werd onder groote belangstelling in Amsterdam begraven, en later heeft men op zijn graf een monument opgericht. Daarvoor was dan ook alle reden. Want al als amateur was Piet van Nek een kracht. Hij was nl. in 1907, dus op 22-jarigen leeftijd, al amateurkampioen van Nederland, en derde in het amateur-wereldkampioenschap te Parijs, achter Meredith en den later bekenden zes-dagen-renner Brocco. In 1907 werd hij professional, en in 1913 zette hij de kroon op zijn sportieven arbeid door het winnen van het nationaal kampioenschap. Zijn laatsten start viel op 12 April 1914, op den eersten Paaschdag, te Leipzig. Twee dagen later was hij gestorven. Dat is dus alweer 14 jaar geleden, maar de ouderen zullen het zich herinneren, of het de dag van gisteren was.