17

SPORT IN BEELD.

Het Olympisch voetbal-tournooi.

De dagbladen hebben reeds het vele nieuws, dat er in de laatste week over het Olympisch voetbal-tournooi wereldkundig geworden is, in extenso gebracht, zoodat we ons tot een beknopte recapitulatie willen beperken, om dan vervolgens daaraan een beschouwing vast te knoopen. Allereerst dan nog even de officieele inschrijving: Argentinië, Chili, België, Bulgarije, Duitschland, Egypte, Estland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Luxemburg, Mexico, Portugal, Spanje, Turkije, Uruguay, Vereenigde Staten, Joego-Slavië en Zwitserland.

Deze inschrijving is conform de verwachting, die in den laatsten tijd gekoesterd kon worden, doch aanvankelijk was grooter deelneming verwacht. Het ontbreken van de vier Scandinavische landen, Noorwegen, Denemarken, Zweden en Finland, is een teleurstelling. Op Polen, Roemenië, Ierland, Paraguay, Brazilië en nog enkele meer was geJ rekend, en zelfs was op amateur-ploegen uit Engeland, TsjechoSlowakije, Oostenrijk en Hongarije gehoopt. Men verwachtte wel circa 30 elftallen, en dat het er maar 20 geworden zijn, is ook door de leiders der F.I.F.A. niet voorzien, toen zij na 't congres te Helsingfors (waar zij opdracht kregen het systeem te bepalen) het beker-, ook wel genoemd knock-out-systeem voor het Olympisch voetbal-tournooi kozen.

Wel heeft onlangs op de bestuursvergadering te Keulen het bestuur der F.I.F.A. op 't deelnemen van minder ploegen — wat toen wel

vast stond — gerekend, toen het besloot, buiten het eigenlijk Olympisch tournooi en buiten Amsterdam een z.g.n. troost-tournooi te organiseeren. Maar reeds is gebleken, dat de ambitie voor dit troost-tournooi niet bijster groot is en tevens, dat bij tal van officials en deelnemers ernstige bezwaren gerezen zijn tegen het beker-systeem.

Zoo is het plan gerijpt om in laatste instantie nog het systeem voor de Olympische voetbalwedstrijden te wijzigen. En wel als . volgt:

A. De 20 deelnemers loten allen tegen elkaar voor de le ronde. Dus tien wedstrijden!

B. De tien winnaars loten tegen elkaar en de tien verliezers eveneens. De vijf verliezers van de verliezersronde vallen af. Blijven dus 15 ploegen.

C. De vijf verliezers van de voorafgaande winnaarsronde en de vijf winnaars van de voorafgaande verliezersronde loten tegen elkaar. De verliezers van deze ronde vallen af. Blijven dus 10 ploegen.

D. Teneinde tot 8 ploegen te komen, moeten 4 ploegen een tusschenronde spelen. De verliezers van deze 2 wedstrijden vallen af. Blijven dus 8 ploegen.

E. Deze 8 ploegen spelen dan volgens beker-systeem de 4 kwart-, de 2 halve eindwedstrijden en de 2 beslissingswedstrijden, n.1. die tusschen de verliezers van de halve beslissingen om de 3e en 4e plaats en tusschen de winnaars van de halve beslissingen on de le en 2e plaats.

Aan dit systeem ligt het beginsel ten grondslag, dat een ploeg eerst dan afvalt, als zij tweemaal overwonnen is. Het totaal der wedstrijden bedraagt bij dit stelsel minstens 35.

Tot zoover de overigens reeds bekende feiten! Inmiddels is komen vast te staan, dat de instemming met dit systeem groot is. De F.I.F.A.commissie voor de spelen, dus de heeren Lotsy, Verdijck en Dr. Bauwens, de president der F.I.F.A., Rimet, het bekende bestuurslid, de Belg Seeldraayers, het Comitë 1928 (het initiatief is eigenlijk uitgegaan van de heeren Kellenbach en Verwoerd), kortom, wien ook men spreekt, men betuigt zijn instemming, en ook de N.V.B. is er pal voor. Slechts één tegenstander deed zich tot dusverre kennen, doch juist een belangrijk tegenstander, n.1. de secretaris der F.I.F.A., de heer Hirschman.

Het is eigenlijk niets voor Hirsch, zoo alleen tegen den stroom op te roeien, en z'n omgeving begrijpt nog niet goed, wat zij aan hem heeft

EEN GROOTE ATTRACTIE VOOR AUTORIJDERS

DE NIEUWE WOLVERINES.

Vraagt eens de pzijzen van den Wolverine.

De nieuwe Wolverines - het laatste product van de Reo Motor Car Companyhebben de verschillende goede eigenschappen van groote en kleine wagens in zich vereenigd. De krachtige, op zéér wetenschappelijke gronden vervaardigde motor trekt enorm snel op en zorgt voor een hooge snelheid; chassis en car¬

rosserie bieden een ongekend comfort, terwijl lijn en uitrusting den Wolverine stempelen tot eeu der fraaiste wagens, welke Amerika aan de markt brengt, Bovendien: de Wolverine is gemakkelijk te behandelen, alsmede zuinig in gebruik en onderhoud, juist 'n auto voor U, die zelf Uw wagen wilt rijden.

REO AUTOMOBILE COMPANY

ROTTERDAM N.v. H.A.G.A.M. Hillegersberg UTRECHT Biltstraat 106

Lanae Leidschedwarsstraat 10—34 — Amsterdam

Agenten te:

ALKMAAR Kanaalkade 2-4-6 HEEMSTEDE Valkenburgerstr. 12

— Telefoon 32122 en 32480.

NIJMEGEN Pater Brugmanstr. 55

GRONINGEN Noorder Stationsstr. II

DEN HAAG

Pletterijkade 13-17 ROSMALEN (N.B.) Rijksweg 11a