6

De aviatiek in Amerika! Men pakt daar de zaken degelijk aan. Vooreerst een schitterende foto van een „Alexander Eaglerock" boven het vliegveld te Denver, Colorado, een tocht aanvangend over de Colorado Rockies. De tweede foto toont ons een „Fairchild", een eendekker met terug geklapte vlengels, en voorzien van pontons met ski's, zoodat men, behalve op land, ook op water of op ijs kan neerstrijken. Een uitnemend vliegtuig dus voor oceaan-vlucht!

Rickenbacker s

Voorspellingen.

Vijftig millioen automobielen zullen eens in de United States voort-snellen langs transcontinentale wegen, boven de gewone aangelegd en 400 voet breed, wegen, waarop de rijders met een, door de wet geregelde, snelheid van minstens 75 mijl per uur zullen snorren. Tal van ruime en comfortabele garages, van 10, 15 en 20 verdiepingen hoog, zullen er verrijzen. Men zal transatlantische lucht-lijnen exploiteeren, en week-end-trips van New-York naar Californië zullen op het programma staan. En dit zijn niet de romantische verbeeldingen van een Jules Verne, neen, dat heeft Captain E. V. Rickenbacker dezer dagen vertelt, tijdens een samenkomst van Cadillac- en La Salle-agenten en hun gasten. Rickenbacker, die tegenwoordig aan de Cadillac-fabrieken is verbonden, meent, dat dit toekomst-beeld al in 1950 werkelijkheid zal zijn geworden. En hij zegde er bij, dat hij zijn voorspellingen niet op droomen of fantasma's baseert, maar op zijn „actual experience with transportation of all kinds in the last twenty-six years". Rickenbacker kan het weten. Hij was een beroemd vlieger, een beroemd constructeur van automobielen, en hij zal later een beroemd voorspeller eveneens zijn. Want zot doen deze verhalen ons, kinderen van deze groote eeuw, geenszins aan.