380

gelegenheid zal een nieuw oratorium „Das Königreich" van Edward Elgar ter uitvoering komen.

De groo!e Opera te Parijs zal het seizoen openen met de opera Ariane van Massenet. Ook zal ter opvoering komen een opera in twee bedrijven van Paul Vidal, Midas, Die Tochter des llamses eveneens van dezen componist en een zangspel in één bedrijf Das Mysterium.

MEDEDEELINGEN VAN ALLERLEI AARD.

De opvoering van Antigone te Dusseldorf bij gelegenheid der Goethe-Festspiele, waarbij ook een gedeelte der muziek van Mendelssohn werd ten gehoore gebracht, heeft de herinnering aan de eerste opvoering van dit drama met die muziek, voor 65 jaren, weer opgewekt, en in verband daarmede is het wel interessant te vernemen wat de componist zelf over zijn werk heeft geschreven. Vooraf zij gemeld dat koning Friedrich Wilhelm, nadat hij den 7 Juni 1840 den troon had bestegen, Mendelssohn voor Berlijn zocht te winnen, en dat deze, met een jaar verlof van Leipzig, een voorloopige aanstelling met den titel Kapelmeester had aangenomen. In Mei 1841 ging M. naar Berlijn en zijn eerste groote arbeid was de muziek voor Antigone. Den 14 September las Tieck, naar wiens aanwijzingen het werk werd gemonteerd, bij graaf Redern het gedicht voor en nadat M. zich met Eduard Devrient over de behandeling der koren en van het melodrama had verstaan, was de partituur spoedig in schets gereed. Den 20 October had in de concertzaal van het Schauspielhaus te Berlijn de eerste tooneel-repetitie, en den 28 October in het nieuwe paleis te Potsdam de eerste opvoering voor het hof en een aantal gasten plaats; eene herhaling volgde den 6 November. Vroeger nog als van Potsdam naar Berlijn vond het werk zijn weg naar Leipzig. De volgende brief geeft hierover nadere bijzondenheden:

Berlin, den 24. Januar 1842.

Herrn H. Schmidt, ersten Tenor des Stadttheaters

zu

Leipzig.

Lieber Schmidt! Sie haben wohl schon gehort, dasz es im Werk ist, die Antigone mit meiner Musik für den Theaterpensionsfonds in Leipzig zu geben. Ich bin darüber mit mehreren der dortigen Herren in Korrespondenz, aber es sind eïnige rein musikalische Punkte, über die ich gern eine rein musikalische Antwort hatte, und darum wende ich mich heute mit einigen Fragen an Sie. Sie sind für diese Musik und überhaupt für mich immer so freundlich gewesen, dass Sie mir die Mühe gewisz zugute halten, die ich Ihnen verursache. Es ist zum Gelingen durchaus notwendig, dass dort, wie hier auch, die besten Stimmen in den Choren mitwirken; man versichert mich bestimmt, dass dies