561

Uitgevoerd werd Brahms' sonate D-mol, Beethovens Kreutzer-sonate en Mozart's sonate Bes-dur. De muze had het gewild dat één dag Liter het kunstenaarspaar Flesch-Röntgen met bijna het gelijkluidende programma hier optraden: dezelfde sonates van Brahms' en Beethoven; als derde nummer speelde Flesch een sonate van Bach voor viool-solo. Onnoodig te zeggen, dat de kunstenaars diep-ontroerend en onvergelijkelijk genot schonken. Het Haagsche Toonkunstkwartet (Hack—Voerman— Verhallen—van Isterdael) gaf haar eerste uitvoering in dit seizoen, waarop het o.m. voor het eerst hier Hugo Kaun's D-dur kwartet vertolkte; ik was niet in de gelegenheid dit concert bij te wonen, doch hoorde er zeer veel goeds van. Ten slotte zij hier nog melding gemaakt van het eerste optreden ten onzent van de pianiste Gertrude Peppercorn, die echter onder minder gunstige omstandigheden haar entree maakte, door het gelijktijdig optreden van Eugène Ysaye met het Residentie-orkest. De weinige bezoekers ontvingen haar echter zeer vriendelijk.

De Fransche Opera gaat met starre hardnekkigheid voort, ons op ouden kost te onthalen: Carmen, Faust, La Juive, Les Huguenots, Mignon, Samson et Dalila — al die werken passeeren in eeuwige regelmaat de revue. Sigrid Arnoldson nam als Mignon afscheid van het Haagsche publiek Een artiste van meer dan gewone kwaliteiten leerde we kennen in Mme. Delnay die als Manon in Massenet's opera van dien naam vrij gelukkig debuteerde. Het is te hopen dat de Opera nu eens spoedig wat nieuws op het overrijke moderne répertoire zal geven. Zij belooft ons voorloopig een reprise van Charpentier's Louise en verder Wagner's Lohengrin, waarmee ze zich dus ook op het gebied van het Duitsche muziekdrama beweegt.

De Italiaansche Opera stelde ons in de gelegenheid, te genieten van Gemma Bellincioni's superieure gaven in Giordano's Fedora en Verdi's La Traviata, in welke laatste opera ze van het Nederlandsche publiek afscheid nam. Als eigenaardigheid valt daarbij nog te vermelden, dat de directie der Italiaansche Opera het publiek had laten kiezen tusschen La Tosca van Puccini en La Traviata, waarbij 254 zich voor laatst genoemd werk verklaarden en 163 voor eerstgenoemd.

Een zeer interessante Carmen gaf ons de artiste Fede Fassini.

Zeller's Weener Operette gezelschap kwam hiernog tweemaal met Die Fleder■maus en Jung Heidelberg.

Ten slotte nog twee concerten op zangkoor-gebied: een zeer welgeslaagde uitvoering van de mannen-zangvereeniging Bichard Hol onder de welbeproefde leiding van den kranigen Fred. J. Roeske, en een feestconcert der zangvereeniging Exelsior ter herdenking van haar 25-jarig bestaan, waarop Haydn's Schöpfung werd ten gehoore gebracht. Onder de solisten muntten onze voortreffelijke Anna Kappel en de niet minder sympathieke Thom. Denijs uit.

Rotterdam. De stroom concerten en opera-voorstellingen is in November eigenlijk weer pas goed losgekomen, wat op zichzelf het gewone seizoen-verschijnsel is, maar ongewoon was het over het geheel drukke, soms zéér drukke bezoek; alleen de concerten, door den pianist Ernest Schelling, de violiste Marie Hall en de klavierspeelster Lonie Basche, en de Amerikaansche pianiste Gertrude Peppercorn gegeven, waren bepaald slecht, althans door betalende belangstellenden, bezocht. Maar Gemma Bellincioni, als Fedora bij de Italiaansche Opera, en Sigrid Arnoldson, als Carmen bij de Fransche, zongen, en spéélden vooral, voor een talrijk, geestdriftig gestemd publiek.

Overigens gold de belangstelling grootendeels concerten, waaraan lidmaatschapsoverwegingen een flink bezoek waarborgen.

Zoo bood de Botterdamsche Kunstkring zijn leden twee Zondag-matinée's,

36